יום חמישי, 02 בדצמבר 2021, כ"ח כסלו ה' תשפ"ב
לפרסום חייגו: 050-5552559
כל המבזקים >>
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם
07/11 09:06, היום, 7.11.21 בשוהם: מבצע התרמת דם

בריאות וספורט בשוהם

חטיפים, מזון מתועש, אכילה בעולם המודרני, למה אני לא מצליח להפסיק לאכול ?

אז היכן הבעייה מתחילה? היא מתחילה בזה שאנחנו יצורים מאוד פשוטים במה שקשור באכילה. אם יש מולנו אוכל, במיוחד אם הוא נראה טוב ומריח טוב – הגוף שלנו ירצה לאכול אותו. אנחנו תוצר של שנים של אבולוציה אבל החלק הזה הוא מאוד בסיסי וקדמוני –אם יש אוכל לידנו – הוא מפעיל אותנו ואת החושים שלנו.

פורסם בתאריך:


מאת : עינב אלבר,  דיאטנית קלינית. 

כשבני אדם חיו בתקופות של מחסור קבוע במזון והוצאה אנרגטית גבוהה- לא היתה בעיית השמנה. אך כיום, בעידן של שפע של מזון זמין  סביבנו בכל מקום ולאורך כל היום- זו כבר לא שאלה של כוח רצון. גירוי חזק מאוד מופעל  על החושים שלנו לאכול , ויותר ממה שאנחנו צריכים.

בין הגורמים העיקריים האחראים על אכילת יתר והשמנה ניתן למצוא את הנוכחות של סוכר פשוט בכמות גדולה, אכילה של מזון מתועש, אכילה מחוץ לבית, אורח חיים יושבני.

המזון המתועש לדוגמא, הוא פיתוח של טובי המוחות אשר עומלים  ומפתחים במשך שנים,  עם תקציבים של מיליונים , מוצרי מזון אשר מכילים את שילוב הזהב של ההרכב סוכר-מלח-שומן אשר מפעיל בצורה מיטבית את החושים שלנו,    שיהיה לנו הכי טעים שרק אפשר.                                                                                                                                                                                                                                                            החוקרים פיצחו את הקוד והגיעו ליחסים המושלמים של מרכיבי המזון (עוד סוכר, עוד שומן, עוד מלח) כך שאנחנו נתקשה מאוד לעמוד בפיתוי ובעצם נוכל לאכול עוד ועוד בלי להגיע לנקודת שובע.                                                    חטיפים רבים "עוקפים" את נקודת השובע הפנימית שלנו ואפילו לאחר אכילה של מאות קלוריות – ראו זה פלא, אנחנו בכלל לא מרגישים מלאים!  אנחנו יכולים לאכול עוד.                                                                                          כל זה לא עובד ככה במזון בסיסי רגיל. כשאנחנו אוכלים מזון בצורתי הטבעית/בייתית, מזון פשוט כמו אפונה, תפוחי אדמה, עוף, קציצות, ירקות, מרקים, לחם, פירות – אנחנו כן מגיעים לתחושת שובע, כל אחד לפי הוויסות הפנימי שלו.            עם חטיפים ושתייה מתוקה – זה עובד פחות טוב. כך אנחנו גם מתרגלים לאכול כמויות גדולות יותר, גודלי מנה נעשים גדולים יותר והדרך להשמנה נפתחת  לפנינו.

גם לכמויות הסוכר המוסף במזון שלנו השפעה על אכילת היתר. גם זה מקלקל את מנגנון הוויסות הטבעי שלנו. במקום לעצור אחרי כמות מסויימת של מזון אשר משביעה אותנו (אנחנו כבר לא רעבים יותר) אנו מוסיפים עוד רוטב/קטשופ אשר בשל כמות הסוכר שיש בו אנו ממשיכים לאכול עוד.  הרבה אחרי שאנחנו כבר שבעים!

הסוכר המוסף  (added sugar)  נמצא כמעט בכל מזון קנוי: דגני בוקר, מוצרי חלב, מעדני חלב, מאפים, רטבים, משקאות, כמובן בחטיפים, גלידות, ממרחים... וקשה להתחמק ממנו, אבל חשוב לקרוא היטב את הסימון התזונתי (למרות שלא תמיד ניתן לזהות את הסוכר המוסף)  ולהשוות  בין מוצרים שונים ולבחור את האופצייה הטובה ביותר. את הבחירה הנכונה צריך לעשות בשלב הקניות בסופר וכך להכניס הביתה רק את המוצרים שאנחנו רוצים לאכול.  אפשרות טובה עוד יותר  היא לאלה שאוהבים  ורוצים להכין בעצמם את הארוחות שלהם . כשמכינים את האוכל בבית  אפשר לשלוט טוב יותר על מה שנכנס  לגוף. גם מבחינה תזונתית וגם מבחינה תברואית.  ניתן להכין בבית הכל  מחטיפי אנרגיה, דרך קרטיבים בייתיים וכמובן ארוחות מאוזנות.   

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: