יום חמישי, 24 בספטמבר 2020, ו' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים מקצועיים בשוהם

טורים מקצועיים

"ספר על עצמך" שאלה מכשילה או שאלת מתנה? הכל תלוי בך

שמי צאלה לינצקי ואני מומחית בניהול קריירה. הפעם אבקש לשתף אתכם בהתמודדות עם אחת משאלות הפתיחה הנפוצות בראיון עבודה: “ספר על עצמך”.

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

צאלה לינצקי

 

אנשים רבים מתקשים לענות על שאלה זו, מתחבטים עם עצמם וזזים בכיסא בחוסר נוחות. במקום להתייחס ליכולות המקצועיות ולהתמקד בתוכן שמדגיש את העשייה שלהם, הם עסוקים בלנחש את כוונות וציפיות המראיין, מתקשים להחליט איך להגיב ומשנים את תוכן תשובתם בהתאם לחיוכו ומאור פניו.

יש מרואיינים שבוחרים להתייחס לשאלה זו באופן כללי ונעזרים בתיאורים כלליים כגון: “העבודה האחרונה הייתה מעניינת/מאתגרת/מספקת...”, בהתייחסותם לעשייה המקצועית שלהם. הם אינם מציגים את היתרון היחסי שלהם על פני מועמדים אחרים ואינם נותנים ביטוי לניסיונם, לכישוריהם ולמיומנויות הספציפיות הרלוונטיות שלהם בכדי למלא את המשרה המוצעת בהצלחה. הם יוצאים מנקודת הנחה שאם זה לא יספק את המראיין, הם יתבקשו אח”כ לספק תשובה מפורטת וכך יעשו. אולם לא תמיד המראיין מבקש פרטים נוספים ובכך הם מפספסים למעשה הזדמנות שלא תחזור על עצמה, ליזום ולהעביר מידע חשוב בראיון.

יש העונים על השאלה בשאלה - “במה להתמקד?”, “במה להתחיל? “למה אתה מתכוון?” או “מה אתה רוצה לדעת?”. בדרך זו מבקשים המועמדים מהמראיין לכוון אותם ולמקד את השאלה ולא בוחרים בעצמם למה להתייחס ואיך לענות. התנהלות זו עשויה לגרום למראיין להאמין שהמרואיין מתקשה לקבל החלטה או לבחור בין עיקר לטפל.

שימו לב: על פי הדרך בה מציג אדם את עצמו, יכול המראיין להבין את אופיו ויוכל להחליט עד כמה הוא מתאים לתפקיד.

כל אחת משלוש האפשרויות – שינוי תוכן התשובה בהתאם לחיוכו ומאור פניו של המראיין, מענה בתשובות כלליות או מענה על שאלה בשאלה, עלולה להתפרש ע”י המראיין כחוסר אמונה של המועמד בעצמו, בכישורים ובמיומנויות שלו למלא את המשרה בהצלחה.

אם כך, מה עושים? כיצד נגשים לשאלה זו?

על המרואיין להבין כי שאלה כזו היא הזדמנות "לבחור" מה להדגיש ובמה להתמקד והיא יכולה לשרת אותו, לטובתו. ברצוני להציג מבנה תשובה אפשרי, שיסייע להיערך לעניין בצורה מיטבית:

 

מרואיינים בוגרים/סטודנטים ללא ניסיון:

א. הצגת פרטים אישיים – שם פרטי, שם משפחה (ניתן להוסיף עיר מגורים).

ב. השכלה – “בוגר תואר ראשון/שני ב-xxx” או “סטודנט לתואר ראשון/שני ב- xxx”.

ג. פרויקטים במסגרת הלימודים – אם רלוונטי: יש לציין פרויקטים רלוונטיים, שמשמעותיים לתפקיד, מתחום הלימודים, או בתחומי הכשרה ומיומנויות (כגון: דיבייט, פרויקט מצטיינים, וכיוצ"ב). לכל פרויקט יש לתת דוגמה לערך המוסף עבור המועמד ומה היה חלק בחוויה האישית ובעשייה המקצועית שלו.  

ד. ניסיון בשוק העבודה (במקביל ללימודים) – אם זו עבודה בתחום הלימודים או עבודה אחרת אשר בה המועמד רכש והביא לידי ביטוי מיומנויות וכישורים כגון – ניהול צוות עובדים, עבודה בצוות - יש לציין תחומי אחריות וממשקי עבודה. אחרת, יש לציין עבודה סטודנטיאלית ואת תחום העבודה (לדוגמא: מוקד שירות, מכירות, וכו’).

ה. שירות צבאי/לאומי – יש לציין תחומי אחריות וממשקי עבודה (לדוגמא: אחריות על כתיבת מערכי תו”ל, כתיבת תוכניות עבודה, מתן שירות לוגיסטי, מתן שירות ליחידות, וכו’).

 

מרואיינים בעלי ניסיון תעסוקתי קודם:

א. הצגת פרטים אישיים – הכוללים שם פרטי ושם משפחה (ניתן להוסיף עיר מגורים).

ב. ניסיון בשוק העבודה  –  יש להדגיש את הניסיון הרלוונטי המקצועי בלבד עבור התפקיד, אך גם ניסיון שמדגיש מיומנויות משלימות כגון ניהול, עבודת צוות – זאת בהתאם לדרישות המשרה. יש לכלול תחומי אחריות, ממשקי עבודה, הישגים והצלחות במסגרת תפקידים קודמים (לדוגמא: הגדלת מספר לקוחות, הגדלת מכירות, ניהול פרויקט עם תקציב של 10 מיליון שקל, בניית נהלי עבודה ושיפור תהליכי, וכו’).

ג. השכלה – “בוגר תואר ראשון/שני ב xxx”.

ד. הכשרות מקצועיות – יש לציין הכשרות מקצועיות רלוונטיות (תעודת הוראה, קורס מיוחד, וכו’).

ה. שירות צבאי/לאומי – יש להתמקד בשורה אחת על השירות הצבאי (תפקיד, חיל, אם אפשר יחידה).

שימוש במבנה שכזה, עוזר להכין את המענה לשאלה – “ספר לי על עצמך” באופן שמבליט את המיומנויות והכישורים של אדם, מאפשר למראיין לעקוב בעניין אחר נושאים רלוונטיים למשרה, ומאפשר לאדם להיות נינוח ולהציג נקודות עליהן חשב מראש, אשר עשויות לתת לו יתרון יחסי בראיון עבור התפקיד.

אז קדימה, שתפו אותי איך אוכל לסייע לכם ללמוד להצליח!

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: