האם העולם מוכן לתחבורה חשמלית?
בשנים האחרונות עולם התחבורה משתנה בצורה מהירה ביחס למה שהתרגלנו אליו במאה האחרונה. מרכבים רועשים שצורכים דלק ופולטים עשן, עברנו לטכנולוגיה חשמלית נקיה ושקטה והתהליך עוד בעיצומו. זה קורה בכל העולם, אך האם העולם מוכן לשינוי הזה כבר עכשיו?
פורסם בתאריך:
תוכן שיווקי
קרדיט לתמונה: UNSPLASH
בשנה האחרונה נמכרו בישראל אלפי רכבים חשמליים והשוק המקומי גדל פי כמה בזמן קצר מאוד. בנורווגיה כמות הרכבים החשמליים שנמכרו בשנתיים האחרונות עוברת את כמות הרכבים המזהמים וכך קורה גם במדינות אחרות באירופה וברחבי העולם.
תעשיית הרכב שינתה את פניה, היא צופה כלפי העתיד החשמלי ונערכת אליו בהתאם. גם בישראל וגם בשאר העולם תחבורה חשמלית מתחילה להוות נתח לא קטן משוק התחבורה המקומי והדבר מעלה שאלות בדבר המוכנות ויכולת ההיערכות לכך. למה הכוונה? בעיקר לתשתיות ולוגיסטיקה שמתחילה בייצור, בחומרי הגלם, ביכולת המיחזור ועוד.
רכב חשמלי צורך חשמל ומקומות לטעון את הרכב בחשמל. זה אומר שיש צורך בהקמת תשתיות נרחבות שיספקו את הביקוש בכל מקום אפשרי. זה נכון שישנן עמדות טעינה לרכבים בהרבה מקומות בערים השונות, במרכזי קניות, מסחר או כבישים מהירים ותחנות דלק שונות, אך יש צורך להכין תשתיות טעינה נוספות ולהיערך לכך באופן נרחב כעניין של תשתית לאומית. הכוונה היא למדינות רבות, לא רק בישראל.
בארצות הברית למשל, לא בכל מקום יש רשת חשמלית מספיקה עבור טעינה ביתית לכמות של רכבים חשמליים הנמצאת במרחק קצר אחת מהשנייה. אמנם יש מאמץ גדול לספק תשתיות רחבות יותר, אך מדובר בדברים שלוקחים זמן וגם תקציב שאמור להיות מיועד לכך. בנוסף, אם מסתכלים על פוליטיקה פנימית בארצות הברית, לא תמיד הממשל נוטה לאשר תקציבים רחבים לטובת סביבה נקיה ושימוש באנרגיות מתחדשות.
מה קורה במקומות אחרים בעולם? תלוי היכן. באירופה ישנה רגולציה של האיחוד האירופי שמתכונן להפחתה משמעותית בפליטה המזהמת ולכן ישנם גם תקציבים גבוהים המיועדים לעידוד קניה ושימוש ברכב חשמלי בשנים הבאות. ישנן מדינות באיחוד שלא מחכות לעוד כמה שנים וכבר החלו ברגולציות נגד רכבים מזהמים ובהכנה לתשתיות טעינה רבות ונגישות עד כמה שניתן מתוך הראיה שהעתיד התחבורתי הוא חשמלי.
בסין פותחים עוד מפעלים חדשים לייצור מכוניות חשמליות וכרגע נראה שסין מובילה בתחום מבחינה מספרית ואף עקפה את ארצות הברית. יצרניות רכב אירופיות ואחרות, כמו טסלה למשל, גם מייצרות רכבים חשמליים בסין, כמו למשל טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y, והשוק החשמלי שם מתפתח במהירות. מבחינת תשתיות, סין הקימה עד כה למעלה משמונה מאות אלף תחנות טעינה ציבוריות, שזה כמעט פי שניים ממה שקיים בשאר העולם. בסין לא מחכים והממשלה המקומית מניחה תקציבים לא מעטים כדי להתפתח בכיוון.
תחום נוסף שהעולם מנסה לשפר אותו בתחום החשמלי הוא עניין חומרי הגלם, בעיקר של הסוללה לרכב. הסוללה היא הרכיב העיקרי והיקר ברכב והיא מורכבת ממינרלים ומתכות הנחצבים מהאדמה. אם בכל סוללה משתמשים בחומרים המגיעים מהטבע וכל הזמן מייצרים עוד ועוד סוללות, הפגיעה הסביבתית היא עצומה, בטח לטווח ארוך.
אולם, גם לכך מנסים להגיע לפתרון בדמות מיחזור של הסוללות. בחברת טסלה למשל, מפתחים מערכת למיחזור סוללות שתיקח סוללות משומשות, תפריד את המתכות המרכיבות אותן, תעשיר אותן ותייצר מהן סוללה חדשה. יש גם חברות אחרות שעוסקות במיחזור סוללות. חברת הידרו-וולט השוודית, הצליחה לייצר סוללה שלמה שכולה ממוחזרת מסוללות ישנות. החברה הצהירה שהיא מסוגלת למחזר כמעט את כל המתכות המצויות בסוללות ישנות ולהגיע לסוללה עם רמת ביצוע כמו של סוללה חדשה.
בסופו של דבר, נראה שהטכנולוגיה תשיג את המטרה ותמצא פתרונות להספק החשמל, לתשתיות ולחומרי הגלם והשימוש החוזר בחומרים שונים. זה נכון שהעולם עדיין לא נמצא בכשירות מלאה כדי לתפעל רכבים חשמליים בתפוצה רחבה מאוד כרגע, אך כל הצעדים שנעשים בתחום כיום, הולכים לשם, כך שבעתיד הלא רחוק נוכל ליהנות מתחבורה חשמלית נקיה, סביבתית ויעילה לכולנו.