"האוטובוס שלנו לא מגיע (רחוק)"
עד מתי יסבלו תושבי שוהם משירותי תחבורה לקויים?
פורסם בתאריך:
נכתב על ידי
רובי נתאי
רובי נתאי הוא עורך דין ופובליציסט המוכר היטב בקרב העוסקים בפוליטיקה המקומית בשוהם, מאז הקמת היישוב.
אם יש את נפשכם לדעת על שום מה הביקורות המושמעות כנגד עבודת המועצה בשוהם הן ביקורות מוצדקות, קחו לכם כדוגמא את הטיפול של המועצה, לאורך השנים, בסוגיית התחבורה הציבורית בשוהם.
שוהם כיישוב, קיימת מזה שלושים שנים. יישוב שהלך והתפתח מכמה אלפים בודדים ליישוב בסדר גודל של עיר ואם בישראל, המונה למעלה מ 30,000 תושבים. במהלך כל השנים האלה נדרש היישוב לתחבורה ציבורית, כזו שתקשר את תושביו עם המרכזים הגדולים של המדינה, דווקא משום המיקום הגיאוגרפי של שלו - בין ירושלים הבירה לתל אביב וגוש דן.
והנה, בתוך כל טווח השנים, אפשר להיווכח בכך שבכל מה שקשור לתחבורה ציבורית, אנחנו נמצאים לגמרי מאחור. דווקא במקום שאפשר היה לנצל את מיקומו של היישוב כדי להתקדם לפני האחרים.
שלושים שנים בהם נתיב התחבורה הציבורי בשוהם עובר לאורך שד' עמק איילון, למעט ביקור של כמה קווי אוטובוס בשכונת הדסים, כחלק ממסלולם. (עניין שאני זוקף בהחלט לזכות נציגת המועצה בעבר, שהתגוררה בסמוך ודאגה שיהיו קוים שיעברו ליד ביתה, וכך גם דאגה לקו מיוחד שייקח את הבן יקיר לה לשרותו בצבא, ולחזרה בסיום יום העבודה בבסיס המודיעין בגלילות). בכל מהלך השנים ובטח בעשרים השנים האחרונות, לא עשו במועצה שום מאמץ אמיתי אל מול חברות האוטובוסים, כמאמץ שנועד לקדם את צרכי היישוב.
גם הקמתן של שכונות "חדשות" כמו סחלבים, כרמים, ושכונת הדגל - הדרים, לא היה בהן כדי לשנות דבר בהיקף השימושים המתייחס ונוגע לשימוש בתחבורה ציבורית. למעשה, כל תושבי השכונות הפרבריות צריכים ללכת באופן רגלי, כברת דרך משמעותית, כדי להגיע לקו של אוטובוס כלשהו. תושבי הדרים שרוצים תחבורה ציבורית (מעבר לנסיעה לשדה התעופה), נדרשים ללכת קילומטר בממוצע כדי להגיע לתחנות וכך גם תושבים משכונות כרמים טללים, סחלבים ועוד.
במצב כזה של ריחוק מהמסלול העובר בעמק איילון, אין שום יכולת אמיתית לצרוך שירותים של תחבורה ציבורית. המחיר לכך הוא בריבוי מכוניות פרטיות וזיהום אויר.
מועצת שוהם היא זו האחראית על הקמתן ומיקומן של תחנות ההסעה. היא זו המוסמכת לקבוע את מסלול האוטובוסים בתחומי הישוב. והיא זו שלא עושה דבר, וזה לא מאתמול, אלא משנים רבות קודם לכן.
כיום, אין אפילו עובד מועצה בשכר, שמטפל בנושא התחבורה הציבורית. זה לא מעניינה של המועצה. במקום זה, ראשת המועצה הנוכחית שהבטיחה הרים וגבעות, העמידה תושב מתנדב לטפל בתלונות הציבור באמצעות תכתובת ברשת הווטצאפ של התושבים. הרשת הזו משמשת בעיקר כדי להצביע על ליקויים מקומיים. על כך שהאוטובוסים של חברת 'קוים' לא מגיעים לתחנות בזמן, והצעות לעזרה בהגשה של תביעות קטנות נגד חברת האוטובוסים, בה בשעה שזו הבעיה היותר שולית שמזמינה בעצם את התושבים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית. מי שצורך תחבורה ציבורית יכול לגלות את אי ההיגיון בקווי ההסעה. מרחק זמן ניכר בין שני אוטובוסים, במרווחים של עד שעה ואפילו יותר, ומנגד - אני עד לא אחת לתופעה מקוממת שבה מגיעים ליישוב, בו זמנית, בזה אחר זה, שני קווי האוטובוס מתל אביב: 500 ו- 506. כך גם אין השגחה על שעות היציאה של אוטובוסים שבזמנים מסוימים יוצאים בזה אחר זה, ומשאירים מרווחים משמעותיים בלא קו נסיעה אחד וסביר לעיר הגדולה.
הנה, במצב של חוסר אטרקטיביות, אין לנו להלין על כך שהנושא של שימוש בתחבורה ציבורית, נזנח.
הפתרונות הנחוצים הם רחוקים מהתערבות המועצה כשנות אור. אין במועצה אפילו לא עובד אחד שממונה לטפל בתכנון לטווח ארוך של מסלולי הסעה לתח"צ. לא נעשה מעולם דבר על מנת לבדוק את הצרכים של התושבים במתן מענה לתחבורה ציבורית. לא נעשה דבר שקשור בצרכים של מסלולים לאזורים אחרים ברחבי הארץ. הגישה היא שהתח"צ נועדה לשרת אנשים קשיי יום, שזה האמצעי היחידי שעומד לרשותם, ולא לתת מענה לכלל התושבים. אם היה נעשה כך, היה בכך כדי לפתור את מצוקת החניה הנוראית בישוב, בטח בעת הזו, בה נדרש כולנו להדק את החגורה בעקבות העלויות הכלכליות של המלחמה ולא יהיה פשוט עוד להחזיק שניים או שלושה כלי רכב לכל משק בית אחד בשוהם. חייבים לתת לכך מענה ובדיוק לשם כך המועצה נקראת למעשה.
יש כל כך הרבה לעשות בעניין הזה. חייבים לשנות את כל תוואי הנסיעה של האוטובוסים כך שיהיו נגישים לשימוש הציבור. חייבים להקים קו סובב שוהם שיעביר ויסייע לתושבים לעבור בין אוטובוסים כדי להגיע ליעד. חייבים לדרוש יותר תחבורה ציבורית לשוהם, יותר יעדים. (ולא קו בודד אחד לירושלים ), חייבים לשזור קוים קיימים שנוסעים מסביב למעבר בתוך הישוב. חייבים לחשוב על מתן מענה של "שאטלים" לתחנת המוצא של מחלף שפירים, בוודאי בשעות היציאה לעבודה והחזרה ממנה, לאלפי התושבים שנוהרים לגוש דן. חייבים לעשות המון דברים, ובמקום זה מסתפקים בסינון התלונות לחברת 'קוים' על כך שלא עומדת בזמנים ובעזרה בהכנה של תביעות לבית משפט לתביעות קטנות. נדמה לי שבשביל שכל זה יקרה, צריך קודם לכן להבין, שהישוב זקוק למועצה שסדר העדיפויות שלה לא לוקה בפתרונות פופוליסטיים שמדובררים לכל עבר ברשתות החברתיות.