יום חמישי, 09 ביולי 2020, י"ז תמוז ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים אישיים בשוהם

שבת אחים ואחיות?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רועי לחמנוביץ

roeilach@gmail.com

'תעשו טובה, תעזבו את הנושא' 

אחד מן הביטויים השחוקים ביותר בשיח הפוליטי בישראל הוא ה"סטטוס קוו". אם נשאל מהו, נענה שזהו ההסדר הנהוג במדינת ישראל בכל הקשור לסוגיות דת ומדינה. המהלך המרכזי שהגדיר את הסטטוס קוו היה מכתב ששלח דוד בן גוריון ליושב ראש הנהלת אגודת ישראל, הרב יצחק מאיר לוין. במסגרת המכתב נקבעים עקרונות למדיניות ופעולה עבור המדינה הצעירה בארבעה תחומים: שבת , כשרות, אישות וחינוך. 

נעצור לרגע ונחשוב:מהותו של הסטטוס קוו הוא לא הסדרה של הנושאים המורכבים בניהול מדינה יהודית ודמוקרטית (יהודית לפני דמוקרטית). מסמך הסטטוס קוו הוא בעצם העדר הכרעה. אמירה של בן גוריון האומרת בואו נניח בצד את כל סוגיות המחלוקת. עד מתי? כל זמן שיתאפשר לנו. בשנים בהם זכיתי להיות מעורב בגיבושם של הסכמים קואליציוניים לקראת הרכבת ממשלה, בכל ההסכמים נכח סעיף ואני מצטט: "כל שינוי בסטטוס קוו צריך להיות מקובל על כל מרכיבי הקואליציה". בקיצור, לא יקרה כלום. 

 כ"ט בנובמבר? כ"ב בנובמבר! 

את מה שקרה בכ"ט בנובמבר אין לי ספק שכל ילד יודע. הקולות, הסרטונים ובעיקר הריקודים, רגע לפני המלחמה צרובים לדורות. היסטוריה. ומה קרה בכ"ב בנובמבר אתם שואלים? גם היסטוריה. האם היא תיזכר לדורות? עוד לא ברור. בכ"ב בנובמבר נסעה לראשונה תחבורה ציבורית בשבת במדינת ישראל. ראש עיריית תל אביב יפו הוביל מהלך בשיתוף ראשי רשויות נוספים (ובכלל זה גם עם ראש מועצת שוהם) על קיום תחבורה ציבורית בשבת בתוך הרשויות המקומיות ובין הרשויות המקומיות ( בשוהם ההסכם הוא לתחבורה בין שוהם לתל אביב). שאלת אופייה של השבת בישראל רחבה מעבר לעיסוק בתחבורה בלבד. הדיון סביב השבת עוסק בשאלת מסחר, תרבות ופנאי ותחבורה. כבר לפני עשרים שנה היה ברור שמהזירה הפוליטית לא תבוא הבשורה, או אז התפנו שני אישים רמי מעלה וישבו לדון בכל סוגיות השבת לפרטי פרטים: פרופ' רות גביזון – משפטנית בעלת שם והרב יעקב מדן – מבכירי רבני הציונות הדתית וראש ישיבת "הר עציון" שבאלון שבות, וגיבשו את האמנה הקרויה על שמם: אמנת "גביזון-מדן". אחטא לעבודה המדהימה שעשו השניים ואומר כי האמנה, בקליפת אגוז, אומרת כי כל המסחר בשבת יהיה סגור, התרבות והפנאי יהיו פתוחים בשבת. בשאלת התחבורה המסקנה מעט יותר מורכבת: היא במסגרת הסדרים מקומיים ובמתכונות בתוך מסגרת ההלכה. קרי, אופי הישוב יקבע אם תהיה בו תחבורה ציבורית ובאיזה אזור, והתחבורה עצמה תהיה באמצעות מיניבוסים הנהוגים על ידי נהגים שאינם יהודים ותשלום באמצעות כרטיס "חופשי חודשי". 

הסדרה ולא הכרעה

גביזון ומדן ביקשו לגבש הסדרה ולא הכרעה. ההבדל בין הסדרה לבין הכרעה הוא שבהכרעה יש מנצח ומפסיד. בהסדרה כולם מנצחים וכולם מפסידים. לית מאן דפליג כי מהלכו של רון חולדאי לא היה רק כדי ליצר פתרון תחבורתי לשבת, אלא להראות שבזמן שיש מי שמתקוטט על אחדות מזויפת יש מי הקובעים עובדות בשטח. המהלך של חולדאי לא היה ברמה האינסטרומנטאלית (אוטובוס לצעירים החוזרים מבילוי) אלא ברמה הערכית (הכרעה חילונית בשאלה שלא נגעו בה 70 שנה). אני מבקש לתאר בפניכם איך נראית השבת בישראל: עשרות רבות של קניונים ומרכזי מסחר פועלים בשבת וזאת בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה וחוקי עזר עירוניים רבים. מדינת ישראל מעודדת עבודה בשבת בכך שהיא לא אוכפת את הפרות החוק והולכת ומרחיבה את העבודות בשבת המתבצעות בחסות המדינה. מרכזי התרבות והפנאי פועלים אף הם באין מפריע וכאשר קו רכבת או אוטובוס צריך לצאת עשר דקות אחרי צאת השבת – אין ספק שהנהג יצא בשבת לעבודתו. מחקרים מראים על עשרות אלפי עובדים שעובדים בשבת ולא זוכים ליום מנוחה חלופי כמתחייב בחוק. כל התיאור שלי לא דומה למפגש שהיה לי עם עובד שהמעסיק שלו החתים אותו על טופס "חסר דת" כך שאם בטעות יגיע פיקוח בשבת לעסק שבו הוא עבד – הוא לא יחשב כיהודי ועבודתו לא תהווה עבירה על החוק. האיש עבד בשבת בניגוד לרצונו ואם היה מסרב היה מאבד מידית את מקור פרנסתו.

 שכל אחד יעשה שבת לעצמו? 

או במילים פשוטות : האם נועדנו לריב על סוגיית השבת ויתר סוגיות דת ומדינה לעד? אז זהו שלא. נכון להסתכל על סוגיות דת ומדינה וסוגיות השבת כבניית סיפור ישראלי חדש. להשמיש את "מודל "85 – 85 אחוזים מהציבור מסכים על 85 אחוזים מהנושאים. צריך יהיה לקחת את אמנת "גביזון מדן" ולרענן אותה. לומר מה כן ולא מה לא. אין לי ספק שצריכה להיות תחבורה ציבורית בשבת בישראל. אבל אם יפריע לתושב תל אביב או גבעתיים אם הנהג יהיה מי שאינו יהודי? אם כן - אזי אנחנו נמשיך לחפש הכרעות ולא נתקדם לשום מקום. במאמר מוסגר אומר כי לא הבנתי מדוע זקוקה הייתה המועצה המקומית בשוהם לחסדי עיריית תל אביב שהניפה דגל אנטי שבת, בהסדרת אפיקי תחבורה לצעירי שוהם המבקשים לבלות בליל שבת מחוץ ליישוב. נכון היה לקיים הסדר מקומי ולא תחת חסות "נעים בסופ"ש" התל אביבי. אין פסול בעיני שמתנ"ס מקומי יזמין הצגה, ללא חילול שבת, בו יוכלו להיפגש הילד החילוני ושכנו הדתי. ארחיב ואומר כי גם מסעדות כשרות אם יוכלו להסדיר את פעולתן בדומה למתכונת של חדר אוכל בבית מלון – אין כל סיבה שלא יפעלו בשבת. השינויים הללו יתקיימו רק במסגרת שיח. אחרי שלציבור יהיה ברור שאיראן לא מעבר לפינה – ניתן יהיה להתפנות לסגירה מוחלטת של המסחר תוך הענקת המשאבים והתמיכה המוחלטת למשימה.   

ולסיום " זכרו, כי השבת היא אות הסולידריות הלאומית הנפלאה ביותר מדור ודור וכל הפוגע בה – באחדות ישראל הוא פוגע. שמרו על השבת והיא תשמור עלינו". את המשפט הזה אמר ראש העיר הראשון של תל אביב יפו מאיר דיזינגוף. תהיו דיזינגופים. 

שבת של שלום.    

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: