יום שלישי, 02 ביוני 2020, י' סיון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים אישיים בשוהם

למה לא מדברים על חינוך

בתעמולת בחירות יש המון רעש אבל התזמורת מנגנת רק בשני כלים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מוקי הדר

כלי אחד הוא התופים המרעימים ביטחון ביטחון ביטחון והכלי השני הוא הכינור המייבב “אכלו לי, שתו לי, טופלים עלי עלילות שווא”.
הכלי שלא שומעים בתזמורת הוא החליל שעליו מנגן הרועה המוביל אחריו את העדר ומסמל את החינוך.
לא הייתה מערכת בחירות או מפלגה שלא מבטיחה להעלות את החינוך לראש שמחתנו, אבל בבחירות 2019 החינוך הוא נושא שנדחק מסדר היום.

בנות מבית הספר היהודי באינדיאנפוליס במסך, מול הבנות מבית הספר ברנר בגבעתיים


“נושא החינוך לא מביא מצביעים לקלפי“ יאמרו פה אחד היועצים ועורכי הסקרים. הכול מסכימים כי החינוך בארץ בבעיה. כל שר חדש שנכנס למשרד החינוך בטוח שרק לו יש פתרונות קסם.

הבנות מברנר מראיינות


שר החינוך האחרון, נפתלי בנט, שבכלל חלם להיות שר הבטחון, בחר לטפח שני תחומים הקרובים לליבו. את לימודי המתמטיקה והמדעים כדי ליצר מהנדסים טובים, ואת מורשת ישראל כדי לייצר יהודים טובים בנוסח הציונות הדתית. בתחום המדעים הוא הצליח להעלות במספר ניכר את הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה, בתחום היהדות הוא עורר תנועה עזה נגד ה”הדתה“ שיזם. אבל דווקא כאן מעז יצא מתוק.

יוסי שוורץ


השר נפתלי בנט הקצה תקציב ללימוד מורשת ישראל. בבית הספר היסודי על שם “ברנר” שבגבעתיים לקחו את התקציב והקימו אולפן טלויזיה קטן. התלמידים כותבים תסריטים, משחקים, מביימים, מצלמים, ועורכים בעצמם סרטונים על עשרת הדיברות למשל, אבל לפי הפרשנות שלהם שאיננה דווקא ברוח האורתודוקסיה. אולפן הטלוויזיה בבית הספר גם הוא דרך מעולה ללמוד אנגלית, כשמשחקים באנגלית משובחת תפקידים בסרטון שהכינו התלמידים בעצמם, או היסטוריה על ידי עריכת סרטונים על רומא העתיקה. אפילו תלמידי כיתות ב' מתלהבים ללמוד קריאה דרך המסכים שבאולפן.


צריך להדגיש, אין זה אולפן לימוד כמו במגמת קולנוע שיש בבתי ספר תיכוניים רבים, אלא מכשיר עזר למורים מכל המקצועות שמשתמשים בו בהתלהבות.

כיתת מחשבים ביהלום


את התוכנית מציג יוסי שוורץ, יזם חינוכי תושב שהם, שהיה יועץ לתכנון אולפני הטלוויזיה ברשות השידור ועשה הסבה לחינוך. לפני 4 שנים הקים בחדר פנוי בבית הספר אולפן טלוויזיה, צבע את הקירות בירוק, אלתר מחשב ישן, מסכי טלויזיה משומשים, מצלמות לא יקרות, ותאורה.

ערן, תלמיד כיתה ח בברנר, מנהל את השידור


כשבאנו לבקר ראינו ארבעה תלמידי כיתה ח' יושבים באולפן. עידו על הקונטרול, יעל, מעין ונועם, יושבות מול המצלמה בפאנל שבגבעתיים ומראיינות דרך הסקייפ את התלמידים זיו וזֹהר בבית הספר “יהלום” בשהם. התלמידים במגמת המחשבים ב”יהלום” הציגו לבנות ב”ברנר” את העיר הוירטואלית בתלת מימד שהקימו במחשב. ניתן להיכנס אל המסעדות הוירטואליות, להתרשם מהריהוט, מהדקורציה, מהמטבח, מהתפריט ומהמנות (האוכל הוירטואלי כשר, לידיעת הרב סתיו).


אמיר גוטליב, המורה למחשבים בשהם, מספר ש"התלמידים עבדו חודשיים על המצגת ואת רוב העבודה עשו לבד בבית. ימות המשיח... התלמידים עושים את שיעורי הבית בכייף”.


קבוצת יהלום זכתה במקום הראשון מתוך 23 קבוצות בתחרות בין בתי ספר בארץ אבל אין לטעות, יצירת עולמות וירטואלים זה לא רק משחק, מקבלים ציון על העבודה והוא נרשם בתעודה. הציון נקבע לפי הדיוק בביצוע. למשל, האם הקליינט במסעדה הוירטואלית יתיישב בצורה חלקה על הכיסא הוירטואלי, משימת תכנון לא פשוטה כלל וכלל.


הבנות באולפן בגבעתיים הכינו שאלות רבות ובסיום הראיון יערכו את החומר שהוקלט והכתבה תשודר ללא הפסקה מעל מסך טלוויזיה במבואה של בית הספר בצד סרטונים תוצרת עצמית נוספים. החשיפה תעשה כמובן טוב ל”סלבס” הצעירים.
רונית גרייף, מנהלת בית הספר ברנר, שהיתה סקפטית בתחילה משיטת הלימוד דרך אולפן הטלוויזיה, נשמעת היום נלהבת, “התלמיד לומד עצמאית, הוא לומד לעבוד בקבוצה שלא כולם בה חברים שלו, הוא לומד להפיק תוצר מוגמר, סירטון או מצגת בלחץ זמן, ורוכש יכולת עמידה ודיבור לפני קהל. זה לימוד מוטה עתיד“, ההוראה הפרונטאלית עם מורה, לוח וגיר ו-30 תלמידים היושבים בשקט ומקשיבים, אינה אפקטיבית יותר לדור שנולד עם סמרטפון ביד. את כל המידע הוא יכול הרי להשיג ברגע דרך הויקפדיה, את היוזמה, הביטחון העצמי ביכולתו, את עבודת הצוות, את חשיבות הדיוק והשלמת משימות הוא יכול לרכוש דרך הפקה או עמידה מול מצלמה בסרטון, קליפ או שיעור היסטוריה וירטואלי בבית הספר, אותם הוא יהפוך למיומנויות חיים במאה ה-21.


הטכנולוגיה השתכללה והוזלה כך שתלמיד בית ספר ברנר בגבעתיים יכול לא רק להתקשר וללמוד ביחד עם תלמידים משהם הנמצאים במרחק 30 ק”מ ממנו, אלא גם עם תלמידי בית הספר היהודי באינדניאפוליס שבארה”ב הנמצאים במרחק אלפי קילומטרים.
יוסי שוורץ מישראל יצר קשר עם המורה מייקל, גם הוא משוגע לטכנולוגיה בארה”ב. מורה משוהם, מורה מגבעתיים ומורה מארה”ב מתחילים להניע פרויקט משותף. נכון שזה נשמע כמו בדיחה של פעם אבל זה קורה כיום במציאות. כל כיתה נותנת תפוקות לפרויקט המשותף ויחד יוצרים ילדים סביב העולם פרויקטים מעניינים, מכירים חברים חדשים ומשפרים את השפה האנגלית ומיומנויות חשובות אחרות.


בחודש הבא תגיע לאולפן בבית הספר ברנר משלחת של מחנכים מסין. הסינים מעריצים את העם היהודי שיחסית לגודלו (כמו אוכלוסיית עיר קטנטנה בסין) יצאו מקרבו עשרות חתני פרס נובל.
לאור יכולת הביצוע של הסינים יתכן שהשיטה הישראלית תופץ במהירות באלפי בתי ספר בסין, אבל בישראל אימוץ שיטות לימוד חדשניות בבתי ספר נוספים תלוי בעיקר בשאלה מי יהיה שר החינוך הבא ומה תהיה האג’נדה שלו. אצלנו, כידוע, כל ארבע שנים (במקרה הטוב) ממנים מנצח חדש לתזמורת והוא שקובע את הרכב הכלים ואת המנגינה.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: