יום חמישי, 24 בספטמבר 2020, ו' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים אישיים בשוהם

דרוש אומץ

וגיבורים שלא מגלגלים אחריות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רועי לחמנוביץ

roeilach@gmail.com

אפקט "המורה והתלמיד" 

אם תרוצו לגוגל או לספרי סוציולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, לא תמצאו את האפקט הזה. הוא  פרי פיתוח כולו שלי. האפקט אומר שכל מי שיודע שיש גורם נוסף המפקח עליו והאחריות אינה מוטלת רק עליו, במרבית המקרים לא יבדוק את הסוגיה המונחת לפתחו עד תום, אלא ישים חלק ממבטחו בגורם או בבודק שבא אחריו. רוצים דוגמא? קבלו: איך נולד התפקיד "קצין-בטיחות" בתרגילים צבאיים? אסון צאלים ב'. תרגיל צה"לי גדול בו גורם א' לא חשב שהוא צריך ליידע את גורם ב' שהוא יורה באש חיה. 

קורונה-גייט מודל 2020-2021

בואו נניח כאן כמה הנחות עבודה. בחירות לא יהיו בקרוב. הטעם מאד פשוט: ראש הממשלה נתניהו טרם הלך למערכת בחירות תחת איום כלכלי-חברתי. לא היו שולמנים למולו באף לא אחד מהסיבובים, ולכן אין לו אינטרס לפרק את הממשלה הנוכחית. גם לגנץ אין אינטרס כזה. פירוק הקואליציה הנוכחית יהפוך אותו מראש ממשלה חליפי לחבר כנסת חליפי, במקרה הטוב. גנץ יודע שבבחירות הקרובות לא הוא זה שיתמודד מול נתניהו (רמז: יהיה שם רמטכ"ל לשעבר אחר) ולכן עליו לעשות הכול על מנת לקיים את הקואליציה. אחרי שהסרנו את איום הבחירות, נקבע כאן שנגיף הקורונה יגדיר את הנחת העבודה של השלטון המרכזי והשלטון המקומי גם בשנת 2021. ואיך הדברים קשורים לאפקט "המורה-והתלמיד"? אז זהו, כל מקבל החלטות וממש ולא משנה אם הוא ראש רשות או ראש ממשלה, צריך לקבל החלטות כאילו העולם חצי זכאי וחצי חייב, והכרעתו היא הקובעת. 

 

אז מה דרוש? נתחיל באומץ

אם הסכמנו על כך שהקורונה לא תרפה בקרוב וסגר מוחלט על פניו לא נראה באופק (למה? נסו פעם להשוות את הכוח של משרד האוצר בהשוואה למשרדי ממשלה האחרים גם יחד...) צריך להתחיל ולפרק את הבעיה האסטרטגית הזאת הקרויה קורונה למשימות ממוקדות תחומים. המדינה נמנעת? בדיוק לשם כך קיים השלטון המקומי באשר הוא. 

בואו נצא למסע מתבקש

  • נתחיל במערכת החינוך: אין ספק שמדובר במדגרת קורונה, אבל גם ברור שלא ניתן לסגור הכול. לקראת תחילת שנת הלימודים תשפ"א, נכון יהיה, עם הרבה אומץ, לבטל את ימי שישי במערכת החינוך. לקצר את מערכת השעות השבועית ( כיתות א עד ג לומדים עד 12, כיתות ד עד ו לומדים עד 13) ולהעביר מספר מקצועות ללמידה מרחוק בשעות אחר הצהריים. לגייס פרחי הוראה כמורים עמיתים, לפצל כל כיתה לשניים וללמד במרחבים שונים . 
  • נמשיך במערכת הבריאות: לקחת באומץ את כל מי שנגיף הקורונה גרם לו לקריסה כלכלית ולגייס אותו למילואים בתנאי קבע. מה המשימה? "בניין בסגר או בניין בסדר". חסל סדר סגר על עיר או שכונה. סגר על בניין וחולייה מפקחת שאין יוצא ואין בא. 
  • שרותי הדת ומערך הרבנות: אין ספק שנוכחות מתפללים בבתי כנסת מעלה את סיכויי ההדבקה. אני לא מצליח להבין למה הרבנים מחכים ומדוע לא סוגרים את בתי הכנסת. למה? כי מסעדות (בזמן כתיבת שורות אלו - ר.ל) פתוחות?? אין ספק שבחגים אנחנו נהיה עמוק בתוך הקורונה. מדוע אין קריאה כבר כעת כיצד להיערך למנייני מרפסות בימים הנוראים? למישהו חסר אומץ? 
  • בתחום הכלכלי: רשות מקומית, בהתאם למבחני הכנסה, לא גובה ארנונה למגורים ועסקים קטנים. כשהפער בין מתן שירות לתושב באיכות טובה לבין קריסת משקי בית רבים, לטעמי התשובה ברורה. 

חלוקת קשב ניהולי

הציפייה שלנו כאזרחים ותושבים לראות הנהגה שיש לה יכולת לחלוקת קשב ניהולית. רק תחת יכולת שכזאת נוכל לנהל שגרה ולנהל שגרת קורונה בעת ובעונה אחת.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: