יום שלישי, 18 במאי 2021, ז' סיון ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 050-5552559

חינוך בשוהם

חינוך בשוהם,בתי ספר בשוהם,גנים בשוהם,מחלקת החינוך בשוהם,נוער בשוהם,חינוך מיוחד בשוהם,חופש גדול בשוהם,חוגים בשוהם,חוגים והעשרה בשוהם, ספורטילנד,מרכז לאומניות הבמה, איריס לנדה, דולי זורנצר, מועדון כדורסל, וירטואוז מוסיקה,בשוהם, אומנות בשוהם, לימודים והעשרה,

"השנה יש לקשת מספר שיא של נרשמים"

היא נכנסה לתפקידה בשנה מאתגרת במיוחד. מצד אחד קורונה, מצד שני בית ספר שיוצא לראשונה לעצמאות. רגע לפני שמסתיימת השנה ותוך כדי חזרה לשגרת לימודים, ערכנו ריאיון עם איילה קופלוביץ, מנהלת בית הספר קשת, על השאיפות, על האתגרים ועל התוכניות לעתיד

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אפרת רוזנצוייג

כשבנה הבכור של איילה קופלוביץ היה בן 5, נסעה המשפחה לשליחות בארצות הברית. שם הם השתייכו לקהילה הקונסרבטיבית, בעלה שימש כחזן והיא לימדה יהדות ועברית בבית ספר פלורליסטי. בשנים אלו התגבשה תפיסתה של קופלוביץ בנוגע ליהדות התפוצות והחינוך המשלב. כשחזרו ארצה עבדה כתשע שנים בבית הספר "יחד" במודיעין, בית הספר המשלב הגדול בארץ. בשנת הלימודים תשפ"א מונתה קופולוביץ למנהלת בית הספר קשת. לאחר שהגישה בשיתוף עם אגף החינוך במועצת שוהם קול קורא ובו הוצגה תכנית הלימודים הייחודית, קיבל השנה בית הספר את ההכרה המיוחלת ממשרד החינוך כבית ספר משלב. 

אחד האתגרים שעמדו השנה בפני מערכת החינוך היה הקורונה, לכך יש להוסיף שקיבלת לידייך בית ספר שיצא לעצמאות לאחר שהיה במשך כמעט עשור מסלול בבית ספר ממלכתי. חתיכת אתגר...

"נפלה בחיקי הזכות לקבל לידיי את ניהול בית הספר דווקא השנה. אני מאמינה כי כל משבר מייצר הזדמנויות יוצאות דופן ליצירה ולצמיחה.

הבסיס לחשיבה להובלת בית הספר היה משותף לחזון ההורים, הצוות החינוכי והרשות המקומית. הפכנו את אתגר שנת הקורונה להצלחה. בסיס ההצלחה היה האמון המוחלט של ההורים בהחלטות הניהוליות והפדגוגיות. הצוות החינוכי התמקצע ולמד תוך כדי תנועה להתאים עצמו למציאות משתנה והפיק הצלחות רבות. היה צורך ביצירתיות ובגמישות מחשבתית כדי לייצר למידה חווייתית, ערכית, שתענה על הצרכים האידיאולוגיים והערכים של בית הספר, אך בעזרת הרבה מוטיבציה, רצון ומסירות בית ספר הגיע להישגים מרשימים, צמצם פערים לימודיים ויצר תחושת שייכות וגאווה בקרב ההורים, המורים והתלמידים".

איזו קהילה פגשת לאחר הניתוק מבית ספר אבן חן?

"אבן חן הייתה בית חם לקהילת קשת במשך עשור. בחממה הזאת צמחה קהילה תוססת ופעילה ומסורה מאוד לדרך ולרעיון של חינוך משותף לדתיים, מסורתיים וחילונים. חינוך שחורת על דגלו ערכים של כבוד וסובלנות לאחר. הקהילה שפגשתי קיבלה אותי בזרועות פתוחות, בהתלהבות וברצון ליצור, להשפיע, לקדם ולעשות למען חינוך הילדים.

אני מאחלת לכל מנהלת מוסד קהילה מסורה ומפרגנת כמו קהילת קשת, בין אם זה התגייסות בתקופת הבידוד לכל משפחה שהייתה זקוקה לאוכל, לספרי קריאה, למשחקים ולדואר, ועד התגייסות קהילתית לשכבות שלמות של ילדים בבידוד. אני והצוות שותפים במעגלי שיח וחזון ויחד מדייקים את העשייה החינוכית, הרעיונית והחווייתית בבית הספר. גם במקומות שבהם אין הסכמה – ויש כאלה סיטואציות - ומתגלעות מחלוקות בתפיסה הרעיונית, השיח נעשה ברמה מכבדת, מכילה ופתוחה לדעות שונות. 

המאפיין הייחודי של קשת, השונה מבתי ספר אחרים, הוא ההתנהלות כקהילה גם אחר הצהריים, בשבתות ובחגים, התנדבות חקלאית, טיולים משותפים, מסיבות, ערבי נשים, ערבי גברים - כל אלה מעניקים לקהילה את הייחודיות שלה".

בית ספר קשת הוא קטן, עם כיתה אחת בשכבה. האם יש הצדקה לקיום בית ספר כזה?

"עד עכשיו קשת היה מסלול, שהוגבל מראש לכיתה אחת, בתוך בית הספר אבן חן. לכן ברור שכרגע, בשנה הראשונה שלו, יש רק כיתה במחזור. יחד עם זאת, עובדתית אנחנו יכולים לראות שהאמון של המועצה בחינוך המשלב היה נכון ומוכיח את עצמו בגדול. השנה יש לקשת מספר שיא של נרשמים. מדובר במספרים יוצאי דופן של תלמידים חדשים ומשפחות חדשות בקשת. חלק מהמשפחות החדשות מגיעות מתוך שוהם, חלק מיישובי הסביבה וחלקן עוברות לשוהם אך ורק בשביל בית ספר קשת".

על ההרשמה לשנת הלימודים הבאה העיבה סגירת ישיבת שלהבת והשיח על כך שהאוכלוסייה הדתית אינה מאמינה בחינוך הדתי בשוהם.

"קשת היא חינוך משלב, ולמעשה ביישובים אחרים שבהם קיימת מסגרת מעין זו היא תקפה לכל 12 שנות הלימוד. חינוך דתי על-יסודי הוא אחת החלופות, אבל זו אינה מסגרת חינוך משלבת, אלא רק חלופה. אני מקווה כי בעתיד תקום מסגרת משלבת אשר תיתן מענה לכלל הציבור. ללא קשר, תמיד עצוב לראות בית ספר שנסגר".

נראה שהיום בית ספר ייחודי בשוהם, כל בית ספר, יוכל להתקיים רק אם יגיעו תלמידים מבחוץ. ראש המועצה אמר בעבר שבית ספר ללא צידוק כלכלי לא יוכל להתקיים. כיצד אתם פועלים למען התרחבות בית הספר?

"אנו מאמינים כי חינוך משלב צריך להיות המיינסטרים בחינוך בישראל הנותן מענה לרבים. לשמחתי רבים חושבים כמונו ובוחרים לחנך את ילדיהם בחינוך משלב הנותן בית חינוכי לילדים לגדול אלו לצד אלו.

כל המערכת – בית הספר, העמותה והקהילה – משקיעה רבות בנושא השיווק והפרסום. לשמחתי, כפי שציינתי קודם, אנחנו במספרים חסרי תקדים ברישום לקשת. ישנה הבעת אמון גדולה מצד אוכלוסיות מהמושבים בסביבה, שלא היו עד השנה חלק מקשת שוהם".

בואי נדבר על קשת כמסגרת חינוכית - מה הילדים מקבלים בשונה ממסגרות אחרות?

"בקשת התלמידים משתייכים למעגלי תפילה או מפגש בהתאם לרקע המשפחתי ולזהות מהבית. בבית הספר נשמרת הזהות של כל תלמיד מתוך כבוד לאורחות חייו השונים אך בלמידה המשותפת התלמיד לומד להכיר אחד את האחר, לימוד ערכי, סובלני כבר מגיל הגן, הוא לומד לחיות בצורה שווה ולא שיפוטית, לומד תרבות, אורחות חיים ומסורת - משותפת ושונה.

בכל מעגל התלמיד לומד את חומר הלימוד על פי ההשתייכות שלו (ממלכתי-דתי או ממלכתי). לכל כיתה יש מחנכת ומורה עמיתה - מחנכת נוספת אשר משלימה אותה בפיצול המעגלים. לכל כיתה שעות ייחודיות המוקדשות ללימוד משותף שאנו קוראים לו לימוד בית מדרשי. בשעות של הלימוד המשותף יש מקום לדעות שונות, לריבוי קולות, לטקסטים משני העולמות, יש מקום לשאול שאלות מסקרנות ומתריסות ויש מקום לוויכוח, ליצירתיות מחשבתית ולרעיונות חדשים".

לסיום, מה החזון שלך? קשת שוהם בעוד חמש שנים...

"לבית הספר יש מקום רב לגדול, רבים מעוניינים להצטרף למשפחת קשת ועוד רבים יבקשו בעתיד. אני מאמינה כי נגיע לשלוש כיתות בשכבה. קשת נותנת מענה לחיים משותפים, דבר המושך תושבים רבים משוהם ומחוצה לה להגיע לבית הספר. שוהם מתרחבת ושמו של בית הספר הולך לפניו בזכות האמון הרב שניתן לו מהמועצה, מאגף החינוך ומהקהילה המרכיבה אותו".

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: