יום רביעי, 21 באפריל 2021, ט' אייר ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 050-5552559

כתבות מגזין בשוהם

כתבות על דמויות ותושבים בשוהם וחבל מודיען

בחזית החינוך

בראיון מיוחד לאבן שוהם משיב ראש המועצה, איתן פטיגרו, לטענות הקשות המופנות כלפיו בימים אלו בתחום החינוך ביישוב, ולוקח אחריות על כל ההחלטות שמתקבלות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אפרת רוזנצוייג

נראה כי נושא החינוך בשוהם מסרב לרדת מסדר היום. זה התחיל מהודעת ראש המועצה על ביטול המבנה החדש לבית הספר ניצנים, דרך אלמונים שריססו על דלת ביתה של יו"ר ההנהגה היישובית את המילה "בוגדת". ההודעה על פתיחת תיכון חדש פרוגרסיבי בשנת הלימודים הבאה וההודעה על דחיית פתיחתו בשנה. וכאילו שלא די בזאת, הנחיתה רק בשבוע שעבר מועצת שוהם על הורי המוסד שלהבת, בשורה קשה אודות סגירת הישיבה והמשך הפעלת שלהבת כאולפנה לבנות.

שוב אי שקט בגזרת ההורים ביישוב שטוענים כי ההחלטות במועצה מתקבלות מבעד לחור של הגרוש, בחוסר שקיפות וחוסר שיתוף, בעוד ראש מועצת שוהם מפגין נחישות להמשיך ולשנות, ומשוכנע כי הצעדים הללו נכונים, מקצועיים והכרחיים לקידומה של מערכת החינוך ביישוב.

הרוחות סוערות. קשה להתעלם מהעובדה שמאחורי חזון של פלורליזם, תמיד יעמדו קבוצות בעלות אינטרסים מאוד פרטיים. זוהי הדילמה וזהו האתגר של מנהיג שצריך לחבר ולאזן בין הכוחות המושכים לכיוונים שונים.

פנינו לראש המועצה, איתן פטיגרו, בבקשה לקבל תשובות לשאלות הקשות שעולות מהשטח.

אחד הדברים שהבטחת טרם בחירתך לראשות המועצה הוא שתדאג לחינוך הפלורליסטי ביישוב. הבטחת פתרונות רבים ושונים לתושבים עם תפיסות עולם חינוכיות שונות - דמוקרטי, קשת, אנתרופוסופי שנמצא כאן, ממלכתי, חילוני ודתי. לאחרונה אף הגדלת לעשות והכרזת על פתיחתו של מוסד על יסודי מזרם חינוכי נוסף - הפרוגרסיבי. עם זאת, הצעד הראשון שעשית במערכת החינוך היה דווקא לסגור בית ספר אחד, ולאחרונה הכרזת על סגירתה של ישיבת שלהבת, ודחית את פתיחתו של התיכון הפרוגרסיבי.

"פלורליזם בחינוך זו לא סתם סיסמה. זה האני מאמין של מועצת שוהם ושלי. זכותו של אדם ללמוד או לחנך את ילדיו בהתאם לתפיסת עולמו ובכך אנו ממשיכים למעשה את מדיניותה של מועצת שוהם בעשרים השנים האחרונות. פלורליזם בחינוך מאפשר לנו לתת מענה מגוון יותר לתושבי היישוב ובנוסף למשוך לכאן תושבים חדשים. אנו פועלים כל העת להגשמת החזון הזה, אבל לאורך הדרך צריכים להתמודד גם עם הצרכים של האנשים שחיים כאן, עם המציאות בשטח. יש כאן יישוב חי ותוסס, תלמידים, הורים, משפחות, קבוצות עם רעיונות מגוונים וצרכים שונים, ואנחנו במועצה הגורם שצריך לתכלל את כל הגורמים הללו למערכת אחת.

מה שלי זכור במיוחד זו הביקורת על המועצה היוצאת, שגם אני הייתי חלק ממנה, על בינוניות בחינוך. כל הצעדים שאנחנו עושים במועצה נועדו ליצור תשתית שתאפשר הצטיינות. אני לא מאמין בהשארת בתי ספר "גוססים" תוך פגיעה אפשרית בתלמידים שלומדים בהם, בשם הפלורליזם. זו בינוניות. זה לא נכון לתלמידים ולא נכון לשוהם.

התפקיד שלנו הוא להעניק לכל ילדה וילד בשוהם מענה ללמידה מיטבית, מבחינה פדגוגית וחברתית. אם נדרש שינוי במבנה מערכת החינוך בשוהם כדי לתת את המענה הזה, אנחנו מחויבים לגלות גמישות ופתיחות, ואם צריך, גם להודות בטעויות עבר".

מחלקת החינוך אומרת בריש גליי לנציגי בתי הספר הייחודיים של שוהם שעליהם להתרכז בגיוס תלמידים מחוץ ליישוב, בכדי שלא תהיה קניבליזציה של בתי הספר הממלכתיים ביישוב. אולי הגיע הזמן להודות שנושא הדאגה לחינוך הפלורליסטי היה מעין הבטחת בחירות לא ממומשת, או אולי נבעה ממקום נאיבי וחסר ניסיון? מצד אחד, שוהם מחזרת אחר סמלי מוסד לבתי ספר ייחודיים, בכל מחיר, ומצד שני -  כשאלו מתקבלים ובתי ספר יוצאים לדרך,  יש תחושה שאתם לא מוכנים לשלם את המחיר הכרוך בכך, בטענה שאין מסה קריטית. האם השאיפה כי שוהם תהיה יישוב המתגאה בפלורליזם חינוכי ובמגוון מוסדות חינוך לכל הזרמים, לא גדולה עלינו? האם אינך חושש מהדימוי של מועצה שמשקיעה בבתי ספר ייחודיים עבור תושבי חוץ, בזמן שתושבי שוהם מוסללים את המוסדות הממלכתיים?

"אנחנו כאן כדי לתת שירות לתושבי שוהם. בתי הספר בשוהם נועדו בראש ובראשונה לתלמידי היישוב. גיוס תלמידים מחוץ ליישוב חשוב כדי לחזק, לעבות, להגדיל כיתה או שכבה. הוא לא המטרה העיקרית.

בית הספר הדמוקרטי, קשת ושלהבת הוקמו מתוך צורך שעלה מהקהילה. המועצה ומשרד החינוך נענו לצורך הזה, הכירו בו והשקיעו בו. אם בתי הספר משגשגים וממצים את הפוטנציאל הטמון בהם מבחינת הקהילה בשוהם, כמובן שגיוס תלמידי חוץ הוא מבורך. אם מוסד חינוכי לא זוכה לאמון הקהילה המקומית אנחנו חייבים לעשות חושבים, לראות איך משפרים ונותנים מענה מתאים יותר. אנחנו לא נחזיק ונשקיע במוסדות חינוך שמשרתים בעיקר תלמידי חוץ. זה לא התפקיד שלנו".

בתי הספר הייחודיים ביישוב יודעים לספר על שינוי לטובה בגישת ראש המועצה כלפיהם מרגע כניסתך לתפקיד, וזה כמובן עולה בקנה אחד עם הצורה שבה דיברת על פלורליזם חינוכי טרם בחירתך לתפקיד. עם זאת, ישנן קולות בבתי הספר הייחודיים שטוענים כי למעשה גישת מחלקת החינוך אליהם השתנה מן השפה ולחוץ, וכי לא ניתן ריאלית לצפות מאותם אנשים שבעבר ראו במסגרות הייחודיות מטרד, שיבצעו לפתע מדיניות הפוכה של עידוד והצמחת אותן המסגרות. האם אתה מרגיש את הבעייתיות המתוארת? האם יש לך תוכנית לחלחול האני-מאמין שלך בנושא החינוכי אל הדרגים השונים במחלקת חינוך? 

"בואו נעמיד דברים על דיוקם. המסגרות הייחודיות נפתחו כבר לפני שנים רבות. אגף החינוך היה שותף לפתיחתן. מנהלת האגף והצוות כולו מחוברים לחזון החינוך הפלורליסטי ומחויבים לו. הודות למחויבות הזו ולעבודה של אגף החינוך, הפכו בתי הספר הללו ממסגרות פרטיות לבתי ספר מוכרים ורשמיים על ידי משרד החינוך. זה תהליך שלא קרה מאליו. הוא היה כרוך בהרבה עבודה.

תפקידו המקצועי של אגף החינוך הוא לאפשר למסגרות הללו לפעול, לעזור ולכוון, ומהצד השני לדאוג שבתי הספר הללו יעמדו בכל הסטנדרטים וההנחיות של משרד החינוך, גם אם זה מעיק לפעמים.

בואו נודה על האמת, הורים רואים את טובת הילדים שלהם. זה התפקיד שלנו. באגף החינוך צריכים לראות גם את טובת כלל הילדים והמערכת כולה. כל הצוות באגף עובד מבוקר ועד לילה לקידום כל אחד מבתי הספר בשוהם. להבטיח זה קל. לקיים, ליישם, לקחת חלומות וחזון ולהפוך אותם למציאות, זה כבר יותר מורכב ומצריך הרבה עבודה מקצועית. אני מצדיע להן על העבודה הקשה".

ישנן טענות כלפיך שאתה פועל באופן נמהר, גם כאשר מדובר בהשפעה כבדה על נפשם הרכה של ילדי היישוב. הטוענים לכך מדברים על ההחלטה לסגור את אבן חן במכה, מבלי לאפשר לילדים שכבר התחילו שם לסיים באותו מוסד. מדברים על ההחלטה שהשתנתה ברגע האחרון להעביר את כיתות ב של אבן חן ברגע האחרון לצוקים בשנתו האחרונה של ביה"ס. על הכרזה חד צדדית שבית הספר הדמוקרטי יעבור לאבן חן, ואז ביטולה לאחר קבלת אישור למבנה חדש. החלטה זו יצאה לביצוע מאוחר מדי, וכיום אתם באיחור בלוחות הזמנים, ושנת הלימודים הקרובה לא תיפתח במבנה החדש, על אף הבטחתכם. מדברים על כך שאינכם מאפשרים לתלמידי שלהבת שכבר התחילו, לסיים את לימודיהם בשוהם. על כך שאפשרתם הרשמה לחטיבה של שחף בשנה שעברה, הודעתם שהחטיבה מתבטלת ועוברת לתיכון פרוגרסיבי בשנה הבאה, וממש לאחרונה דחיתם את פתיחתו של התיכון הפרוגרסיבי. הטענה היא שהמועצה פועלת בצורה קרה ואינה לוקחת בחשבון את ההשפעה על ילדים שעוברים טלטלות ושינויי החלטה. מהי תשובתך לכך?

"גם באיחוד אבן חן וצוקים היו כלפי טענות דומות והרבה ביקורת שמדובר בטעות, בהחלטה נמהרת. כבר היום, למרות הקורונה, אנחנו קוצרים את פירות האיחוד ויש הבנה שהיה מדובר בצעד נכון, שחבל שלא עשו אותו קודם.

הדבר החשוב לי ביותר הוא טובת הילדים והוריהם. כאב לארבעה ילדים קטנים, אני יודע עד כמה מערכת החינוך חשובה. מישהו באמת חושב שקל לנו לקבל החלטות שתושבים חשים פגועים מהן? הכי קל זה להשאיר דברים כמו שהם, לדבוק במוכר, שהוא לפעמים בינוני. זו לא דרכי. אני חושב אלף פעמים אם זו ההחלטה הנכונה, אם אפשר אחרת, אם יש חלופות מתאימות יותר. אבל כשצריך לחתוך ולקבל החלטה – אני אקבל אותה.

ממנהיג מצופה לקבל החלטות ברורות באופן שקוף, בלי מריחות. זו עיקר הביקורת שיש היום לאזרחי ישראל על הנהגת המדינה בתקופת הקורונה. אני מתנגד לתרבות הזו של מריחת החלטות ואי מתן מענה ברור.

מבקרי רואים בזה קור, אבל אני מקווה שמרבית התושבים מבינים שמדובר בנחישות לפעול ולעשות את הדבר הנכון ביותר. לפעמים אני מקבל החלטה, ואני מדגיש את המילה אני, כי האחריות היא עלי, ולאחר מכן משתנים התנאים, מתקבלת המלצה מקצועית אחרת ואני נאלץ לשנות את ההחלטה שקיבלנו. אם יש משהו שמשבר הקורונה לימד אותנו זה לחיות במציאות משתנה ולקבל החלטות בתנאי אי וודאות. רצינו לפתוח את בית הספר העל יסודי החדש כבר בשנה הבאה. גורמי המקצוע המליצו לדחות. אני מעדיף להתחיל את התהליך עם בשלות רבה יותר, כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של בית הספר. אין לי שום כוונה לפתוח כדי לסמן "וי" על עוד מסגרת. חשוב לעשות את התהליך טוב ונכון.

 אין לי אגו במקרים הללו. אם גורמי המקצוע המליצו אחרת ממה שחשבתי, אקבל את עצתם ונתקדם. מי שלא עושה – לא טועה.  כאשר אני טועה – אני מודה שטעיתי. חשוב ללמוד מטעויות העבר ולהפיק לקחים להמשך הדרך".

בית ספר ניצנים: מועצת שוהם הקצתה מגרש לטובת בינוי בי"ס יסודי נוסף בשכונת הדרים, בתיאום עם משרד החינוך. בית הספר היה אמור לקלוט את ילדי שכונת הדרים ואת ילדי ניצנים, תוך ביטול בי"ס ניצנים במיקומו הנוכחי. בחודש דצמבר, חזר בו משרד החינוך מהודעתו והודיע כי שוהם אינה זכאית לתקצוב בית ספר חדשני, לאור בדיקת הפרוגראמה והאכלוס הצפוי. 

לאור החלטה זו, הודעת לתושבי השכונה שהמועצה תקדם תכנון להגדלת מבנה בי"ס ניצנים.

נשאלות השאלות: מדוע מלכתחילה היה צורך בבניית בית ספר חדש? בית הספר ניצנים הוא בית ספר חדש יחסית, שמספר התלמידים בו קטן בכל שנה, ואם להסתכל על תקדים אבן חן, הרי למעשה יתכן שהיה עומד בסכנת סגירה אלמלא השכונה החדשה.  נדמה שמשרד החינוך חושב שבית הספר הקיים יוכל לקלוט אליו את תלמידי השכונה החדשה ללא כל שינוי. האם קיימת בכלל הצדקה לבניית התוספת? 

"זו עוד דוגמה לקבלת החלטות במציאות משתנה. הרי אם היו אומרים לנו לפני שנתיים איך תראה שנת 2020 היינו בטוחים שמדובר בדמיון פרוע. מגיפה עולמית, ארבע מערכות בחירות, מדינה ללא תקציב במשך שנתיים. הזיה. אבל זה המצב, לצערי, ועם זה צריך להתמודד. חלק מהתפקיד שלי כראש מועצה הוא לחלום, לרצות את הטוב ביותר עבור הקהילה שלנו ולנסות להגשים. רצינו להקים בשכונת הדרים בית ספר חדשני. קיבלנו אור ירוק לצאת לדרך ממשרד החינוך. המציאות טרפה את הקלפים.

כראש מועצה אני נחוש לנסות ולהגשים את הרצונות שלנו, אבל אני יכול להבין גם את משרד החינוך. אנשי המשרד מכירים היטב את המספרים ומסתכלים על העובדות בשטח בצורה אובייקטיבית. בתקופה משברית שכזו אנחנו צריכים להיות ריאליים.

בחודשים האחרונים פעלנו במקביל וניסינו לקבל אישור לבית חדש, לצד גיבוש תכניות להגדלת בית ספר ניצנים. מעבר לפינה יש דד ליין שדוחק בנו לקחת החלטה עבור תלמידים ומשפחות מהשכונה החדשה. את ההחלטה הזו קיבלנו בימים האחרונים, לאחר שורת שיחות ודיונים עם גורמי משרד החינוך, הובהר לנו אין כל אפשרות במצב הנוכחי לבנות בית ספר יסודי חדש בשוהם ואנו נערכים לבינוי בבית ספר ניצנים. מדובר בבית ספר מעולה, שיגדל לפרוגראמה של 24 כיתות. אנחנו נבנה, תוך הפרדה מלאה, 6-8 כיתות חדשות, מרחבים מוגנים ונקבל ממשרד החינוך תקציב שיאפשר תוספת מרחבים חדשניים שיאפשרו למידה מיטבית. התנאים הפיזיים לצד הצוות המעולה של בית הספר יעניקו מענה מצוין לשכונת הדרים ולאזור המיפוי של בית הספר.

גם בפגישה עם נציגות ההורים שאלו אותי האם אי אפשר בשלב זה להסתפק בכיתות ובמרחבים הקיימים בניצנים ולהימנע מאי הנוחות שכרוכה בבינוי. השבתי חד משמעית שאנחנו לא מחזירים את הילדים שלנו ללמוד במערכת חינוך של שנות ה-80 במאה הקודמת, בכיתות, בלי מרחבי למידה חדשניים, בלי מעבדות ומרחבי פנאי. זו בינוניות. אנחנו שואפים להצטיין ולכן אנחנו מסתכלים קדימה, לא הולכים אחורה".

תיכון פרוגרסיבי: סמל המוסד שהגיע לטובת מסגרת ההמשך העל יסודית לשחף "הולאם" לטובת תיכון פרוגרסיבי. הכרזתם על פתיחת בית הספר בשנה הבאה, ואז חזרתם בכם. ישנם 9 חודשים עד לפתיחת שנת הלימודים. כיצד הגעתם למסקנה, כחודשיים לאחר שהכרזתם על קיומו של התיכון, כי למעשה אין לכם היכולת להביא לפתיחתו בשנה הבאה? מה אתם עושים אחרת בכדי לא להגיע לינואר בשנה הבאה בדיוק באותו מצב? מי מבטיח להורים שכאשר הוא יצא לדרך, דינו לא יהיה כדין שלהבת? למעשה, גם בית ספר קשת הוא לא בית ספר עתיר תלמידים, בלשון המעטה. האם גם עליו מרחפת סכנת סגירה? כיצד בכוונת מועצת שוהם "להחזיק" מוסדות אלו לאורך זמן? 

"לפני שנתיים קיבלנו אישור למוסד על יסודי דמוקרטי, שיוקם במסגרת קמפוס דמוקרטי מגן ועד י"ב. כבר אז אמרנו לאנשי משרד החינוך שלא נפתח באופן מיידי, אלא נלמד את הנושא לעומק ונבצע עבודת חשיבה.לקחנו יועצת מקצועית, יעל ביבר, שהמליצה לנו שלא לפתוח מוסד חינוכי "נישתי", אלא לכוון למכנה משותף רחב יותר. היא המליצה לנו על בית ספר על יסודי ברוח החינוך הפרוגרסיבי, בית ספר שייתן חלופה למגוון רחב של צרכים, גם לתלמידי מביה"ס הדמוקרטי וגם לתלמידים אחרים משוהם שמחפשים למידה אחרת. כאשר הבנו שהתהליך לא בשל דיו, אכן החלטנו בהמלצתה של היועצת, לדחות את הפתיחה בשנה. הכוונה שלנו היא לעשות הכל כדי שבית הספר הזה יצליח, ואם זה מצריך דחייה, כך יהיה. אי אפשר לעשות הקבלה בין עתידו של הפרוגרסיבי לשלהבת, מכיוון שפוטנציאל התלמידים של בית הספר הזה רחב הרבה יותר.

נעשה הכל כדי שבית הספר ישגשג ויצליח. זה מאפשר לנו לגוון את ההיצע החינוכי בשוהם. אני מקווה שנצליח לסחוף תלמידים מהיישוב שהמענה הזה מתאים להם, כדי שייבנה כאן בית ספר חזק ולא מדשדש".

שלהבת: השבוע הודעת על סגירת הישיבה והשארת האולפנה בלבד, החל מהשנה הבאה. רשת אורט טענה לחוסר צידוק כלכלי, עקב מספר נמוך של תושבים מהמגזר הדתי הבוחרים שלא לשלוח את ילדיהם למוסד משולב. מספר שאלות בנוגע לשלהבת: 

ההורים טוענים שהידיעה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. כמה זמן אתם יודעים על הכוונה של רשת אורט לפרוש מניהול בית הספר וכיצד פעלת על מנת למנוע את הצעד? האם נועצתם עם גורם מקצועי המכיר את הציבור ?

"מיעוט נרשמים היא בעיה שליוותה את שלהבת מימיה הראשונים. ב2017 החליטה המועצה לצאת למכרז לניהול בית הספר, על מנת לנסות להיעזר ביכולותיה של רשת חינוכית מוכרת, כדי לנסות ולקדם את בית הספר. לפני מספר שבועות הודיעה לנו רשת אורט כי נוכח מיעוט הנרשמים והמצב הדמוגרפי בשוהם היא נאלצת לבחון צעדיה. משמעות ההודעה הזו עלולה הייתה להיות סגירה של שלהבת. מיד לאחר הפניה, התחלנו בתהליך חשיבה מקצועי, לו היו שותפים גם מחזיק תיק החינוך הממ"ד, חבר המועצה אבי אלטלף והרב דוד סתיו.

השאיפה המרכזית של כל הגורמים המעורבים, הייתה שימור המוסד החינוכי בכל מחיר. השיקולים היו בעיקר המענה הפדגוגי והחברתי הטוב ביותר עבור ילדינו, תוך לקיחת כל השיקולים והגורמים שמסביב.

אני באמת מאמין ששלהבת היא מוסד חינוכי שהקדים את זמנו. בית ספר דתי מצוין, שאפשר למידה מעורבת לתלמידים ולתלמידות בחלק ממגמות הלימוד, לא מתאים עדיין לעידן הנוכחי. זה גרם לכך שכמחצית מתלמידי החינוך הממ"ד בחרו ללמוד במוסדות מחוץ ליישוב. בסופו של דבר יש כאן בית ספר מעולה, שלא היה לו מספיק ביקוש. וחבל".

מהי התרומה של רשת אורט לבית הספר, מה היתרון בכך שרשת כמו אורט מתפעלת את התיכון?

"רשת אורט היא רשת חינוכית ותיקה, שחיה את עולם החינוך העל יסודי. אנחנו מאמינים שיש לה את היכולת והניסיון במיצוי הפוטנציאל של כל תלמיד ובמתן מענה פדגוגי מגוון של מגמות טכנולוגיות והומאניות. לצערנו גם רשת אורט התקשתה בשיווק בית הספר".

מדוע שלהבת לא מצליחה להגיע לאיזון תפעולי? כיצד נוצר גרעון בסך 2 מליון ₪ ומי יכסה אותו?

"בכל אחת משכבות הגיל בביה"ס לומד רק מספר קטן של תלמידים. הדבר פגע במרקם החברתי של השכבה, יצר תקני סל שעות מצומצמים של משרד החינוך (הסל נקבע ע"פ נוסחה המתייחסת למספרי תלמידים), גרם לצמצום במגמות הלימוד ולגרעון תקציבי שגדל עם השנים. כך לדוגמה, אם בכיתה י"ב לומדים בסך הכל 12 תלמידים, שלהם משרד החינוך צריך להצמיד מחנך, צריך לאפשר לימוד חלק מהמקצועות ב-3, 4 וח-5 יחידות וצריך לתת מגמות. כאשר כל תלמיד מביא איתו סל שעות ממשרד החינוך, מספר תלמידים שכזה לא מכסה את מינימום השעות הנדרש.

אני שומע את דרישות ההורים על כך ש"חינוך לא נמדד בכסף" וש"המועצה צריכה להכניס את היד לכיס". על מנת לתת מענה מיטבי ולאפשר לתלמידי ביה"ס תכנית לימודים פדגוגית, תורנית וחברתית ראויה השקיעו מועצת שוהם ורשת אורט ישראל כמיליון וחצי ₪ בשנה, בנוסף לתקצוב מיוחד של שעות ע"י משרד החינוך ולתשלומי ההורים.

אגב, הפעלת האולפנה לא תביא בטווח הקצר חסכון תקציבי למועצה או לרשת אורט או למשרד החינוך, אבל היא פותחת פתח להגדלת מספר התלמידות שיבחרו ללמוד במוסד חינוכי שאינו מעורב ולהרחבת הפעילות. בסופו של דבר ההחלטה שהתקבלה היא לא לדבוק בבינוניות, אלא לנסות ולמצב את שלהבת כאולפנה מצוינת".

מדוע לא התקבלה החלטה לסגור את הישיבה רק לאחר שכל התלמידים שכבר נרשמו אליה (מכיתה ז), יסיימו את הלימודים בה? מה יעלה בגורלם של התלמידים המתקשים למצוא מסגרות חלופיות? 

"כאמא לתלמידה, את באמת היית משאירה את הילדה שלך במסגרת חינוכית שעומדת על סף סגירה? נותנת לה ללמוד בקמפוס שמתרוקן מדי שנה בעוד ועוד תלמידים? שתלמידים שיכולים נוטשים אותו בגלל הסגירה הקרבה? זה עצוב וזה לא נכון לדעת כל גורמי המקצוע. ההמלצה היא שגם התלמידים העולים ליא' ישובצו בבתי ספר אחרים, אבל בעניין הזה אנחנו כמובן משאירים את זה להחלטת ההורים.

אנחנו מחויבים למציאת המסגרת המתאימה לכל תלמיד, בהתאם ליכולתו ורצונותיו. אני יצרתי קשר עם ראשי הרשויות במודיעין, גבעת שמואל וחבל מודיעין כדי להבטיח שניתן יהיה לשבץ בנחלים, אמית מודיעין וישיבת גבעת שמואל תלמידים משלהבת. אף תלמיד לא יישאר מאחור. אנחנו מחויבים לכולם".

מה אתה אומר להורים שדורשים מהמועצה להשאיר את הישיבה פתוחה, שהרי זוהי אחריות המועצה לדאוג לחינוך על יסודי לתלמידים מהמגזר הדתי בשוהם?

"אני מבין שההחלטה היא קשה, אבל אני קורא להורים הללו להסתכל למציאות בעיניים. הפתרון הקיים בשוהם לחינוך על יסודי לא התאים לרוב הקהילה. המספרים מדברים בעד עצמם. כבר אמרתי שאני לא רוצה לתת לבתי ספר כאן לגווע. יש לנו הזדמנות לנסות ולתת מענה מותאם ונכון יותר ולהימנע מסגירה מוחלטת שלה. סגירת הישיבה תאפשר לנו להעניק לתלמידים הסעות למוסדות החינוך מחוץ לשוהם, לשלם עבורם אגרת תלמידי חוץ ואולי גם להיקלט כקבוצה במוסדות חינוך בחוץ".

כיצד תגיב לטענה שהבטחת להילחם על חינוך פלורליסטי בשוהם, בעוד שסגירת שלהבת מוכיחה שיתכן והתכוונת לחינוך פלורליסטי עבור המגזר החילוני בלבד?

"כאשר איחדנו את אבן חן וצוקים האשימו אותי בהדתה, אמרו שאני סוגר בית ספר ממלכתי עבור בית ספר דתי (קשת), עכשיו ההאשמה היא הפוכה. כל תלמידי היישוב והוריהם הם תושבי שוהם ויש לי אחריות ומחויבות להעניק להם את השירות הטוב ביותר. אמת המידה שלי אחידה ולכולם מגיע מענה ראוי. בסיכומו של דבר, יש תהליך חינוכי ומקצועי, יש נתונים דמוגרפיים ועם כל הכאב, יש החלטות קשות שצריך לקבל".

איזו ערובה יש להורי הבנות באולפנא שסיפור הישיבה לא יחזור על עצמו?

"הערובה היחידה היא הצלחה. גם לאולפנת שלהבת וגם לתיכון הפרוגרסיבי החדש. אנחנו לא רוצים לדשדש, לא רוצים להיות בינוניים, אנחנו רוצים להצליח, למען התלמידים שלנו.

יש סימנים ראשונים לכך שהרישום לאולפנה בשנה הבאה יהיה טוב. אני רוצה להיות זהיר, כמובן. אם יהיה רישום טוב, עם תגבור של תלמידות מבחוץ, נוכל בהדרגה לבנות את האולפנה כמסגרת חינוכית מעולה. הבסיס כבר קיים. יש צוות מקצועי ואהוב, יש הצלחה פדגוגית, יש אווירה טובה. כולנו צריכים להיות מחויבים למטרה הזו. אני קורא מכן לקהילה הדתית בשוהם – ללא המחויבות שלכם, המהלך הזה לא יצליח. הרצון של מועצת שוהם, משרד החינוך ואורט לא מספיקים. מה שחשוב זה הרצון שלכם לשלוח את התלמידות ללמוד כאן בשוהם".

אמרת להורים שאת בנות היישוב, בוגרות בית הספר "אבני החושן", תשאיר בשוהם ולא תאפשר זליגה שלהן למוסדות מחוץ ליישוב. כיצד זה יבוא לידי ביטוי, הלכה למעשה?

"המדיניות שלי גם בעניין הזה היא אחידה. מצד אחד, אני מאמין בזכות של כל אדם לשלוח את ילדו ללמוד במקום המתאים לו. אני לא מאמין בהשארת תלמידים בכוח במערכת החינוך בשוהם. מצד שני, יש לי מחויבות לתלמידי היישוב. אם שחרור תלמיד ללימודים מחוץ לשוהם לא פוגעת בהרכב הכיתות ובשעות הלימוד של בית הספר, אני אאשר. אם תהיה פגיעה ברוב – אתנגד למתן אישור ללימוד בחוץ. בעניין הזה יש לנו תמימות דעים עם משרד החינוך. אני מאמין שאולפנת שלהבת תהיה אטרקטיבית לתלמידות מאבני החושן ומקשת ושהיא תצליח".

מנהלת האזור של אורט אמרה להורי התלמידות כי היא מצפה מהן להתגייס לשיווק האולפנא. מה הציפייה מהם? האם גם המועצה תשתתף בשיווק האולפנא?

"הבסיס להצלחתה של שלהבת הוא חדירה לקהילה, הגעה ללבבות של הורי התלמידות ויצירת היכרות עם האיכויות של שלהבת. למטרה הזו אין שגרירים טובים יותר מהתלמידות והוריהם. אני מקווה שתהיה פתיחות בקהילה. המועצה היתה שותפה בעבר ותהיה שותפה גם הפעם לשיווקה של שלהבת, אבל אף עלון, סרט או קמפיין פייסבוק לא יתעלה על המלצה אמיתית, מהלב, של תלמידות והורים".

בשנתיים האחרונות עוברת מערכת החינוך שינויים, זעזועים לא פשוטים. מה אתה אומר על כך לתושבים?

"אני אומר שתפקידנו לתת לכם, התושבים, את השירות הטוב ביותר. לאף אחד מאיתנו לא קל להתמודד עם שינויים. הטבע האנושי הוא להישאר עם הנוח והמוכר. אבל היישוב השתנה, ואנחנו צריכים להתאים את מערכת החינוך לשינויים שעובר היישוב, להיות דינמיים וגמישים. הרי בסוף כולנו רוצים את טובת התלמידים, כולנו שואפים לחינוך מצוין כאן ביישוב.

מערכת החינוך בשוהם מבוססת כיום על שלושה בתי ספר יסודיים: רבין בצפון, צוקים במרכז וניצנים בדרום, שנותנים את המענה הממלכתי לפי אזורי מיפוי. בית הספר אבני החושן נותן מענה יישובי בחינוך הממ"ד ואת ההיצע מגוונים שני בתי ספר ייחודיים על איזוריים: קשת משלב ושחף הדמוקרטי. אנחנו משקיעים בהתחדשות בתי הספר בהתאם לתכנית עבודה שנתית. לצד השיפוצים השוטפים, אנחנו מתמקדים כל שנה בשיפוצי הקיץ בבית ספר אחר, כדי לחדש ולהשקיע בו. השנה בית הספר רבין יהיה במרכז, לצד הבינוי בניצנים.

בחינוך העל יסודי הממלכתי, חט"ב יהלו"ם נותנת מענה יישובי ולאחריה תיכון שוהם. מדובר בשני בתי ספר גדולים שנותנים מענה לכל היישוב ומקבלים את כלל התלמידים, לרבות תלמידי החינוך המיוחד. למערך הזה יתווסף בתשפ"ג בית הספר העל יסודי הפרוגרסיבי. בחינוך הממ"ד תפעל כאמור אולפנת שלהבת שאני מאמין שתתבסס ותצליח.

וכמובן שאסור לשכוח את מערך החינוך המיוחד, שהולך ומתפתח בשוהם. בחינוך המיוחד הקליטה של תושבים מבחוץ היא אג'נדה. הנכונות לקלוט כאן תלמידים מבחוץ מאפשרת לנו לפתוח כיתות וגנים כאן בשוהם, ומעבירה מסר של קהילה חזקה, מכילה ומכבדת. בשוהם יש כיום 15 כיתות חינוך מיוחד מהיסודי ועד התיכון, לצד 3 גני ילדים ובעתיד גם בי"ס לחינוך מיוחד, שיוקם בשכונת הדרים. כל אלה מהווים מוקד משיכה למשפחות צעירות ליישוב ונותנים מענה לתושבי שוהם.

האם אתה מודע להתרחשויות האחרונות בהנהגת ההורים היישובית, לפרישתה של מ"מ יו"ר ההנהגה היישובית, אליה הצטרפו היו"רים של  צוקים, ניצנים, רבין ויהלו"ם ומהי עמדתך?

"אני לא נכנס לפוליטיקה של בתי הספר והנהגות ההורים, שיש להם כמובן עצמאות בכל הקשור ביוזמות בבתי הספר. במידה ואין הנהגה מאוחדת, נעבוד מול ועד ההורים של כל בית ספר. בסיכומו של דבר לכל אחד בקהילה החינוכית בשוהם יש את התפקיד שלו: מועצת שוהם מתווה מדיניות כללית בתחום החינוך, הנהגות ההורים מגבשים יוזמות בבתי הספר ואגף החינוך וצוותי החינוך מופקדים על הצד המקצועי. כך או כך לכולנו יש מטרה אחת – רווחתם של תלמידי היישוב".

תלמידי שוהם מתמודדים עם משבר הקורונה, שהשפעותיו לא ידועות עדיין. יש לכם היערכות מיוחדת בתחום הזה?

"האמת שנמאס לי כבר להשתמש במילה הלעוסה "מאתגרת", אבל זו באמת שנה מורכבת מאוד. אין לי ספק שנצטרך להתמודד עם צמצום פערים של התלמידים במקצועות הליבה. התחלנו כבר בפרויקט של שיעורי תגבור באנגלית לשכבות ו' ביישוב, לקראת המעבר לחטיבה, במימון המועצה. בכוונתנו להמשיך בתגבורים הללו גם במקצועות נוספים.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות לאנשי החינוך המסורים שלנו, מהסייעות, המטפלות והגננות ועד למורים וכל אנשי הצוות. משבר הקורונה קשה גם להם ובכל זאת הם משקיעים ומחויבים.

הקורונה עדיין כאן, גם אם רואים את הסוף. לאחריה תהיה לנו בטוח עוד הרבה עבודה. מחויבות של כולנו כקהילה חינוכית אחת – תלמידים, הורים ואנשי חינוך, תסייע לנו לצלוח את האתגרים שעוד מחכים לנו".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה:
1
מבנה משרדים של 400. בחניה הצפונית
אסנת פרץ | 16:11   14.03.21