יום חמישי, 24 בספטמבר 2020, ו' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 050-5552559

קבלה, דת ופרשת השבוע בשוהם

קבלה בשוהם, הרב לייטמן, הרב סתיו, הרב גרינבר, דבר תורה, פרשת שבוע

מתן תורה, בהתאם להגבלות

מעמד מתן תורה הוא המעמד הגבוה והנעלה ביותר שהיה לעם ישראל מאז היותו לעם - מאת הרב מנחם גרינברג , מנהל בית חב"ד שוהם

פורסם בתאריך:


מעמד זה פותח בדיבר הראשון מעשרת הדיברות: " אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים". הזכרת יציאת מצרים בהזדמנות זו מעוררת תמיהה, שכן נראה היה שמתאים להזכיר כאן את המעשה המשמעותי ביותר אותו עשה ה' עבורנו - בריאת העולם.

לחידוד השאלה, הבה נתאר לעצמנו נער המורד בהוריו. הוא עוזב את הבית ומסרב להכיר בסמכות ההורים. אביו יוצר אתו קשר ואומר כך: "דע לך שאתה חייב בכבודי, כי פעם, כשהיית בן 12, הלכת מכות עם החבר'ה בשכונה ואני אזרתי אומץ ושחררתי אותך מהם ביד חזקה ובזרוע נטויה"... מובן כי זהו טיעון שולי, שהרי הילד חייב להוריו את כל מה שיש לו. 

בדומה לכך לא ברור, מדוע מבסס הקב"ה את מסמך העקרונות היהודי – את עשרת הדברות – על אירוע בודד שהתרחש לפני 3300 שנה?

כמענה לשאלה זו, מעביר הרבי מליובאוויטש מסר מהפכני, אשר לחלוטין אינו מובן מאליו:

החיים היהודיים דורשים מן האדם לפרוץ את ההגבלות ולעשות את מה שאינו טבעי עבורך. המבחן האמיתי של יהודי אינו רק בשאלה מה עשית, אלא מה זה תבע ממך? כמה היית צריך להתאמץ כדי לעשות את זה?

מיהודי נדרש "לעבוד את ה'" - "עבודה" פירושה מאמץ, עמל ויגיעה. עליך לפעול מעבר לשגרה ולרגילות, כמחווה של אהבה למען האהוב. כאשר שאל מישהו את הרבי, מהי נתינת צדקה ראויה?, השיב לו הרבי: כשמתחיל להיות לך קשה לתת.

אמנם הטבע האנושי שואף ליציבות ולרוגע. ככל שהאדם מתבגר הוא מתעניין יותר ביציבות ובכסף, ופחות ביצירה ובבנייה. בעוד שהנער מורד בכל, המבוגר מקבל את החוקיות של החיים וחותר להתייצב בתוכם. אולם הדרישה היהודית היא הפוכה: ללכת נגד כיוון התנועה. להישאר צעירים לנצח, ולא להפסיק להגביה לעצמנו את הרף.

בדיוק מהסיבה הזו, עשרת הדברות מתחילים עם בשורת יציאת מצרים ולא עם הבשורה הגדולה יותר, לכאורה - בריאת השמים והארץ. אמנם אזכור הבריאה מצביע על יכולתו העל-אנושית של הבורא, אך ליציאת מצרים מסר כביר עבורנו:

אנשים יכולים וצריכים להשתנות. לא רק שהקב"ה בורא יצורים חדשים שלא היו קיימים קודם לכן, אלא הוא אף תובע מהיצורים הקיימים לברוא את עצמם מחדש. ניתן לומר זאת כך: בריאת השמים והארץ היא העולם שנברא עבורנו, ואילו יציאת מצרים היא העולם שאנו אמורים לברוא עבורו. יציאת מצרים היא שינוי הטבע הקיים בעולם. כפי שרואים בקריעת ים סוף - ה' שינה את טבע המים מנוזל למוצק העומד כחומה

בהזכרת יציאת מצרים מורה לנו הבורא דרך חיים:

אמנם בראתי עולם, והעולם נברא כך שיש בו הגבלות ואילוצים, אך החוכמה היא לשבור הגבלות אלו ולהתעלות מעליהם.

כך גם אתם, נבראתם אל תוך מציאות מסוימת, עם יכולות מסויימות; אך אל לכם להיכנע לתנאים אלו. תמיד עליכם לשאוף ולהתקדם (לצאת מהמייצרים- מצרים).

יש בכך קריאה תמידית לעשיה: אף פעם אל תסתכלו על עצמכם כאל בוגרים מדי מכדי להגביה לעצמכם את הרף.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: