יום שישי, 15 בדצמבר 2017, כ"ז כסלו ה' תשע"ח
לפרסום חייגו: 050-5552559

בריאות וספורט בשוהם

על מסכים והשמנה

המדיה האלקטרונית הולכת ותופסת חלק  גדול יותר ויותר מחיינו. הדבר נכון כפליים כשמדובר בילדים ונוער (טלוויזיה, מחשב, טלפון סלולרי, טאבלטים , פלייסטיישן...).  נתונים מישראל מצביעים על צפייה ממוצעת של 5 שעות מסך ליום  בקרב ילדים בגילאים 6-12, בקרב מבוגרים ישראלים  4 שעות ביום. בנוסף, ל 70% מבני הנוער הישראלים יש טלוויזיה בחדר  ואילו בבתים רבים מסך הטלוויזיה/המחשב דלוקים כרעש רקע כל הזמן.

פורסם בתאריך:


מאת:עינב אלבר, דיאטנית קלינית מוסמכת

 

אחת ההשפעות השליליות המיוחסות למסכים השונים  היא השמנה.

מה הקשר ? ההשפעה נגרמת בכמה מסלולים מקבילים:

הצפייה היא תהליך פסיבי הן מבחינה מנטלית והן מבחינה פיזית מוטורית. הזמן אשר אנו יושבים מול מסך הוא זמן בו אנו לא בתנועה – לא זזים/ לא משחקים/ לא מתרוצצים /לא קופצים/לא הולכים/לא רוכבים,

או במילים אחרות -לא שורפים אנרגיה.

במאזן האנרגיה הכללי אנו מגיעים למאזן חיובי מוציאים פחות אנרגיה ממה שמכניסים.

מזון, המתורגם לקלוריות בגופינו, אשר לא נשרף - הופך לשומן ונאגר ברקמת השומן של הגוף.

בעת הצפייה במסכים אנו נחשפים לפרסומות המקדמות באופן גורף  אכילת מזון לא בריא: חטיפים , ממתקים, שתייה מתוקה, רשתות מזון מהיר,

אלה משפיעות  לרעה על הרגלי האכילה שלנו.  הפרסומות מגרות אותנו לאכול למרות שלא היינו כלל רעבים. אנו מוצאים את עצמנו ניגשים למטבח ומחפשים... 

כמובן שאחוז הפרסומות  המקדמות אכילת פירות וירקות הוא זניח...

בעת צפייה בטלוויזיה יש נטייה לאכילת חטיפים ומזונות עתירי שומן וקלוריות.  פחות סביר שנמצא את עצמנו ניגשים לחתוך סלט ירקות במהלך תכנית. רובנו נחפש משהו מוכן ומהיר.

אכילה תוך צפייה במסך משפיעה בדרך נוספת על אכילת יתר.

אנו לא מקבלים פידבק על האכילה. לא מרגישים שאכלנו. לא מרגישים שובע.  כך כמויות האוכל שאנו    אוכלים בהיסח הדעת  גדלות, ולעיתים אף בסיום הארוחה אנו כלל לא זוכרים שאכלנו, ופונים שוב לאכול...

חברו את כל אלה ותקבלו מתכון מנצח להשמנה.

בנוסף על הנאמר עד עתה, צפייה ממושכת בתכנים  בעלי מבנה  "קליפי" קופצני, המכילים מתח/אלימות/רמת עוררות גבוהה משפיעים גם על איזון הורמונלי בגוף.

יש עבודות המראות שינויים ברמות קורטיזול (הורמון הקשור במצבי סטרס) ומלטונין –( הורמון הקשור בוויסות ערות ושינה)  אלה משפיעים לרעה הן על הרדמות ושינה והן על מדדים מטבולים נוספים בגוף  כמו רמות סוכר והשמנה.

איגודים בריאותיים בארץ (איגוד רופאי הילדים, איגוד הדיאטניות)  ובעולם ממליצים לא לחשוף ילדים מתחת לגיל שנתיים לכל מדיה בכלל.

לילדים ונוער מעל גיל זה מומלץ להגביל שעות מסך לעד שעתיים ביום.

להורים שביננו נדגיש גם כי מסכי הטלויזיה וה- מחשב  פוגעים ומצמצמים את זמן האינטראקציה   הורה –ילד. תקשורת בין אישית מצטמצמת,  

זמן משחק משותף וזמן שיחה הולכים ומתמעטים בעוד המסך משמש בייביסיטר. בייביסיטר מפוקפק...

 

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית  מוסמכת.  בעלת קליניקה  בשוהם .

054-4706157  קישור לאתר einavalbardiet.com

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: