יום חמישי, 22 באוגוסט 2019, כ"א אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים אישיים בשוהם

אסתר האסטרטגית

גם במגילת אסתר נאלצו הדמויות המרכזיות לרקוד בין מעגלים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רועי לחמנוביץ

roeilach@gmail.com


אחת החוויות המאתגרות היא לקרוא טקסט בגרסת המקור שלו, ללא מה שנכתב עליו, ולנסות לגבש מחשבות נטולות תיווך. העיסוק בפרשות השבוע זוכה לעדנה מחודשת (גילוי נאות: גם אני "חוטא" בכך, בכל יום חמישי, שיעור קבוע המותאם לכלל הציבור המחבר בין פרשות השבוע לפרשיות אקטואליות). כך שאני ממליץ לקחת את ספר התנ"ך ופשוט לקרוא בקריאה יחפה. כך גם אני ממליץ למי שמעוניין לפתוח שיר ולקרא, ללא דברי הניתוח והביקורת. פשוט - נטו טקסט. לקראת פורים, ננסה לעשות זאת למגילת אסתר. אנקדוטה קטנה לפני שניגשים לעניין (במיוחד לגננות שבינינו) על שיר הילדים הידוע העוסק בקירבה המשפחתית בין מרדכי לאסתר: "ומי דודי ומי דודי, מרדכי היהודי". אז זהו, שלא. מרדכי לא היה דוד של אסתר המלכה, אלא בן דוד, אבל כשהחרוז לא מסתדר מותר לשכתב את ההיסטוריה.

נפנה כעת לקריאה יחפה במגילת אסתר:

סיפור מגילת אסתר מתנהל בשני מעגלים. המעגל המשפחתי והמעגל הלאומי. המעגלים והמהלכים מתרחשים במקביל. המלך העומד בראש מעצמה חוגג משתה בכל מדינותיו. לא יהיה מופרך לשער שהיהודים נטלו חלק פעיל בחגיגות. בתחילת התיאור על המן, מוצג המלך אחשוורוש כפאסיבי. המן ישב, ככל הנראה, עם צוות לשכתו, ורקח את הפתרון הסופי הראשון לעם היהודי. התירוץ, לכאורה, חוזר מ"המעגל הלאומי" ל"מעגל האישי": מרדכי לא מוכן לכרוע או להשתחוות. מן התיאור הזה ניתן להניח כי שאר היהודים בממלכה כן השתחוו לשר שגדל על ברכי המלך. ניתן יהיה לשער כי התקיימו דיונים בקהילה היהודית האם ניתן למצוא פתרון שיניח את הדעת, אל מול האיסור לכרוע ולהשתחוות לבן אנוש, כשבמקביל מרחף החשש לפגיעה בשלום היהודים. הדגשת בידולו של מרדכי מחזקת את הטענה שכנראה מי שכרע והשתחווה להמן, הסתמך על פסיקה הלכתית. מרדכי התעקש והמספר במגילה קושר קשר ישיר בין החלטתו האישית של מרדכי לתחילת ביצוע תוכנית המן. ממש עם פתיחת המגילה מתפנה תפקיד המלכה, בגלל סירובה של וושתי לשתף פעולה עם רצונותיו המוזרים של בעלה. אסתר נבחרת במקומה ורק בפרק ג' מתחילים תעלולי המן. כרונולוגיה זו מעלה שאלה יסודית: האם כניסתה של אסתר לבית אחשוורוש נבעה משיקולי "המעגל האישי"? כלומר, מהרצון לשמור על בן דודה או שמא תחת העיקרון 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' ואסתר בעצם נשלחה לבית אחשוורוש בידיעה ברורה להציל את עם ישראל? שאלה הנעה, שוב, בין הקוטב האישי לקוטב הלאומי. ההערכה בין האישי ללאומי נופלת לאחר שאסתר, הנמצאת בתוך בית המלך וכנראה לא מעודכנת בהתרחשויות מחוץ לארמון, מעט חוששת להתערב במאבק, ומתמודדת לראשונה עם אמירתו של בן דודה, מרדכי "אם לעת הזאת הגעת למלכות". בנקודה זו ה"אישיו הלאומי" מתאחד לראשונה עם ה"אישיו האישי". מאותה נקודה ועד סופה של המגילה, הפעילות מסתנכרנת.

האמירה "אם לעת הזאת הגעת למלכות", נשמעת רבות אל מול שליחי ציבור ככלל ובעיקר אל מול אותם אלו הנמצאים במוקדי הכרעה קריטיים. כאשר נבחר ציבור מתמנה לעמדה בעלת השפעה כדוגמת שר, אזי קיימת ציפייה בסביבתו שהוא ימנה בעלי תפקידים המזוהים עמו וממש לא משנה מאיזה צד של הקשת הפוליטית מגיע השר. כך לדוגמא, סיפור השר דרעי ושטרות הכסף : מעת לעת בנק ישראל מחדש את הדמויות המופיעות על שטרות הכסף. במשבר האחרון בעניין, נשמע קולו של דרעי, יו"ר מפלגת ש"ס, כי לא יעלה על הדעת שלא יהיו בין השטרות גם דמויות מעדות המזרח. הייתה ציפייה מקהלו לפעול בעניין. בשבועות האחרונים כולנו עקבנו אחר שרת המשפטים, איילת שקד, על עמדתה בעניין בחירת שופטי העליון וניסיונה לשנות את פני בית המשפט, בהתאם לתפיסת עולמה. גם בפניה הטיחו לא מעט גורמים" "אם לעת הזאת הגעת למלכות" והיו אף מי שהוסיפו "כי אם תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר". כך היה גם בשאלת הקמת תאגיד השידור "כאן" (שהחליף את רשות השידור). כולנו זוכרים את אמירתה הפומבית של השרה רגב:"מה שווה התאגיד אם לא נוכל לשלוט בו?"

נחזור למגילה: אסתר וצוותה מתחילים לפעול רק לאחר שהם צמים שלושה ימים ולילות. המסקנה היא אחת: אסתר המלכה מודעת למעמדה, כוחה ויכולתה לשנות, אבל ברור לה שהיא לא יכולה לשנות ללא ברכת היושב במרומים בתחילת כל תהליך ומנגד - ללא ברכת המלך. על כן, היא מזמנת את המלך והמן למשתה שהיא עורכת. שוב, תפילה לאלוהים ב"מעגל הלאומי" ומעין תפילה בפני המלך ב"מעגל האישי".
אירועי מגילת אסתר מתוך קריאה יחפה בה, מבליטים את החיבור בין "המעגל האישי" לבין "המעגל הלאומי" ויותר מזה - את הקושי לנתק בין המעגלים. "בימים ההם בזמן הזה"? אתם תחליטו. חג שמח.


אסתר בדילמה אישית - לאומית (ארטמיסיה ג'נטילסקי, אסתר לפני אחשוורוש, 1628)
 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: