יום רביעי, 13 בנובמבר 2019, ט"ו חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 050-5552559

טורים אישיים בשוהם

ישיבת מליאה 30.7.19

אז מה היה לנו? משרד תחבורה שלא ממש סופר אותנו, תושבים שלא סופרים את המועצה ומוציאים גזם מתי שבא להם וצואת כלבים ביישוב שהגיעה לשיאים מפחידים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אריה אהרון

המשקיף בישיבות המועצה

aharona98@gmail.com


הגעתי לאולם המועצה בשעה 19:00 לפי ההזמנה שקיבלתי. את פני קיבלה דלת נעולה ועליה מודבק פתק התנצלות שהישיבה נדחית לשעה 19:30, לרגע הצטערתי שמיהרתי לבחור ספרים  בספריה העירונית כדי להגיע בזמן לישיבה ולא בחרתי בדיוק את הסופרים שאהבתי. תהיתי עם עצמי למה אני לא מסוגל להגיע פעם אחת באיחור אופנתי.

כבר בתחילת הישיבה מודיע איתן פטיגרו כי חברת האופוזיציה, סוזי בר, לא תשתתף בשל מחלה ולכן הורדו מסדר היום השאילתות שהעלתה.

סגן ראש המועצה,יוסי  לוי, מציע שכל חברי המועצה יתרמו מכספם האישי למען משפחתו של אופיר חסדאי שנורה בחניון ברמלה וכל המדינה הזדעזעה מהסיפור האנושי שלו. אלי פלג אומר שהוא כבר תרם אישית ומאחר ויש מימון המונים לתרומות, הוא לא רואה טעם בתרומה קבוצתית. פטיגרו מצטרף לפלג ומוריד את ההצעה מסדר היום.

סאגת התחבורה הציבורית בשוהם עולה על שולחן הדיונים:

אילן קציר, סטודנט תושב שוהם, משתף אותנו בנושא כלכלה התנהגותית: מציע להביא בסיס נתונים אמיתי של התחבורה הציבורית. על בסיס הנתונים יגובשו המלצות ורמה מינימאלית של שירות שיגדילו את אפשרויות השימוש של תושבי שוהם בתחבורה הציבורית. את הנתונים נקבל באמצעות חברת "סלקום" שתציג לנו בכל רגע נתון ,כמה תושבי שוהם נמצאים מחוץ לשוהם והיכן הם ממוקמים. כך ניתן יהיה לראות בשעות השיא, כמה מאיתנו נמצאים בעזריאלי, כמה בדרום ת"א וכמה באוניברסיטה. הנתונים הם כמובן אנונימיים, אבל לדבריו אמינים מאוד ומאפשרים תכנון על סמך בסיס אמיתי, ללא הטיות.

נחמן, מתנדב בתנועה "לעירוניות בישראל" מציג נתונים מאירי עיניים ומפתיעים, לגבי שוהם:

  • ל- 9% מתושבי שוהם הבוגרים אין מכונית, בעיקר מדובר על קשישים וסטודנטים. 
  • שוהם זוכה בתחבורה ציבורית לציון של 51 מתוך 100 ארצי. פתח תקווה, למשל, זוכה לציון 91.
  • תקציב התחבורה המושקע ע"י המדינה בכל תושב בשוהם עומד על  54%, כלומר 46% מתחת לממוצע הארצי!!! לשם ההשוואה, רעננה, מודיעין ומכבים רעות זוכות לקבל כ- 70% מהתקציב.
  • על פי מדד התחבורה, צפיפות הבניה בשוהם עומדת על  9,200 אנשים לקמ"ר. צפיפות ממוצעת, המאפשרת תחבורה ציבורית טובה.
  •  זמן הגעה ממוצע משוהם לכיכר רבין בשעה 9 בבוקר, ללא פקקים, אורך כשעה. לאזור התעשייה שוהם, זמן ההגעה עומד על כחצי שעה בממוצע.

כמי שפעיל חברתי ומעורב בכל נושא התחבורה הציבורית בשוהם, נחמן מצליח להפתיע אותי בנתון המצביע על ההשקעה הנמוכה בתחבורה הציבורית בשוהם ובעובדה שבהשקעה פשוטה ניתן יהיה לשפר אותה באופן ניכר. בניגוד לתפיסה הרווחת כי שוהם הוא ישוב מפונק שיש בו כמות מכוניות לתושב כפולה, בהשוואה לישובים אחרים ולאמירות "שיש לנו מזל" שהמדינה משקיעה כ"כ הרבה בתחבורה בשוהם, אני מצטער לגלות שהמדינה משקיעה בנו פחות מחצי מהממוצע הארצי.

שולה קרקוב, הממונה על פניות הציבור במועצה היא גם הממונה על התחבורה הציבורית בשוהם ותפקידה לקשר בין התושבים לחברת "קווים", מבהירה כי התחבורה הציבורית בארץ היא באחריות  הבלעדית של משרד התחבורה ומציינת כי עד פסח השנה היה גידול ניכר במספר הקווים בשוהם, אך לאחרונה עזבה קבוצה גדולה של נהגים את חברת "קווים" ותדירות הקווים ירדה דרמטית.

שלמה פיזיק, פעיל תחבורה ציבורית ביישוב, שואל מדוע אין מוניות שירות בשוהם במיוחד לאור העובדה כי 40 נהגים ירדו  ממצבת הנהגים בשוהם. ראש המועצה עונה לו שהמדינה מאפשרת להפעיל מוניות שירות רק בישובים מעל 40.000 תושבים .

מוטי ששון, מנהל אשכול בחברת "קווים", מסביר כי הקיצוץ שהיה בפסח היה זמני והחברה מגייסת נהגים, אבל יחד עם זאת טען כי קוו שנוסע עם שני נוסעים הוא לא כלכלי. לדבריו, כשיחזירו את הנהגים שעזבו, יוחלט יחד עם משרד התחבורה כיצד לשלב אותם מחדש, לפי תכנון אחר ולא מה שהיה עד עכשיו. 

פיזיק לא מוותר ואומר שאי אפשר לתכנן את הנסיעות לשוהם וממנה לפי אפליקציית "מוביט" שהיא האפליקציה הפופולארית ביותר, מאחר וחברת "קווים" לא מעדכנת אותה על שינויים שנעשים על ידה בלוח הזמנים. ששון עונה לו ש"מוביט" היא חברה פרטית שלא מקבלת את כל הדיווחים ממשרד התחבורה. הפעם, אני מתערב ואומר שאין כל בעיה לתכנן את הנסיעות לפי אפליקציית חברת "קווים" , אבל הבעיה שהיא מסורבלת מאוד ולא אמינה. ששון מחייך ואומר שהם עובדים על שיפורה. פיזיק מאבד את קור רוחו וצועק שאי אפשר לתכנן נסיעות והמצב בלתי נסבל ופטיגרו מאיים להוציא אותו מהישיבה.כמה שניות של חילופי מילים ופיזיק נרגע ונשאר לשבת.

קרן סודרי, נציגת התחבורה הציבורית במועצה, יחד עם חבר המועצה זיו שמע, מעודדים את  התושבים להתלונן בפני משרד התחבורה על כל איחור. ששון מצנן את התלהבותם ואומר שהפיקוח של משרד התחבורה על כל אוטובוס הוא אוטומטי, ובאמצעות מערכת איכון מקבל המשרד דיווח על האיחור הקטן ביותר, או אי הגעה לתחנה ומטיל,בהתאם, קנסות על חברת "קווים".

ששון רק שכח לציין שמשרד התחבורה הוריד את סכומי הקנסות שהוא מטיל על חברות התחבורה  הציבורית בכ- 90%.

חבר המועצה, שימי אלבז, שבדרך כלל איש חייכן ושקט, מאבד אף הוא את סבלנותו ואומר שבעבר פעלה בשוהם חברת "סופרבוס" שהעניקה אמנם שירות גרוע, אך במקביל היו גם מוניות לתל אביב. לדבריו, משרד התחבורה הוציא את המוניות כדי להכניס את חברת "קווים", אך אם זו תעניק שירות גרוע הוא יפעל להוצאתה משוהם.

פטיגרו מסכם שמטרת הדיון היא לשפר את התחבורה הציבורית בשוהם ולתת פתרונות חדשניים המתקיימים בכל העולם. בשלב הזה  הוא אף מאיים: " אני לא רוצה להפוך שולחנות, הייתי כבר ארבע פעמים במשרד התחבורה. החזון שלנו הוא להוריד מכונית אחת מכל משפחה, אני מצפה שהתושבים ימשיכו להציף בתלונות ואנו נשתף את כל האנשים שרוצים להיות אקטיביים".

עוד אמר פטיגרו כי משרד התחבורה לא מאפשר נסיעה בנתיב המהיר לאוטובוסים שגובים כרטיסי נסיעה. המועצה בדקה כמה יעלה לה להסיע תושבים לנתיב המהיר: ארבע נסיעות בבוקר וארבע נסיעות בערב, אך העלות היא 90,000 ש"ח וזהו מחיר גבוה ולא הגיוני שהמועצה תישא בו.

הנושא הבא על הפרק: העלאת הקנסות על גזם, צואת כלבים ופסולת בניין. עופר גומבינר, מנהל מחלקת איכות הסביבה, מציג תמונת מצב: תושבים רבים מוציאים גזם לא בימים שהמועצה קבעה  וכתוצאה מכך נגרמת למועצה הוצאה גדולה כשהיא נאלצת להוסיף משאיות גזם שלא לפי התכנון. גם כמות צואת הכלבים ברחבי שוהם היא עצומה. נתון מעניין ומעורר דאגה: כמות צואת הכלבים בשוהם, בשבוע, זהה לכמות שמפנה עיריית ר"ג בשלושה 3 חדשים .

המועצה משלמת 6,000 ש"ח בחודש על פינוי הצואה. כיום הקנס על אי איסוף הצואה הוא  475 ₪ והכוונה להעלות אותו ל-730 ₪. הקנס על הוצאת גזם שלא ביום פינוי הוא 320 ₪ והכוונה להעלותו ל-  475 ₪. גם מקומו של פינוי פסולת בניין שלא לפי החוק, לא נפקד. הקנס כיום הוא  320 ₪ והכוונה להעלותו ל -730 ₪ .

ראש המועצה מודיע כי בכוונתו להוסיף שני פקחים ציבוריים שיאכפו את החוק וכי הוא מקווה שהגדלת הקנסות תסייע לשרש תופעה זו, כפי שנעשה עם האופניים החשמליים.

הישיבה ננעלת בשתי הודעות חשובות: חברת האופוזיציה, סוזי בר שולבה בוועדת המכרזים במקום  אלי פלג שהתפטר, ומליאת המועצה נפרדה מהמנכ"ל היוצא, דודי זביב שזכה למילים חמות על פועלו.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: