יום ראשון, 21 ביולי 2019, י"ח תמוז ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 050-5552559

חדשות שוהם בשוהם

חדשות שוהם חבל מודיעים ומודיעין

"תחבורע" ציבורית בשוהם

למועצה יש חזון, אבל עד אשר יתגשם, המציאות בשטח היא עגומה. התושבים מתוסכלים, אבל יש מביניהם גם כאלו שלא יושבים בחיבוק ידיים. תחבורה ציבורית בשוהם – תמונת מצב

פורסם בתאריך:


לפני מספר שבועות נפגשו ראש המועצה, איתן פטיגרו ואנשיו עם צמרת משרד התחבורה במטרה לקדם ולשפר את נושא התחבורה הציבורית בישוב.

בהמשך או אולי כתוצאה מפגישה זו, גובש חזון המועצה ביחס לתחבורה הציבורית לפיו: "עד שנת 2025 תוכל כל משפחה לוותר על כלי רכב אחד בבית" (ציטוט מפיו של ראש המועצה) ובמלים אחרות – לתושבים תהיה חלופה טובה מספיק לנסיעה ברכבם הפרטי, בדמותה של תחבורה ציבורית "זמינה וידידותית" שתאפשר את הגשמת החזון.

 על פניו, נראה היה כי פרסום ההודעה המרגיעה של ראש המועצה, שנחתמה גם בהבטחה מחייבת: "מחויבים ליצירת עתיד תחבורתי טוב יותר לשוהם", סימל כי נמצא פתרון לטיפול בבעיות התחבורה הציבורית בישוב. אך אלו צצו ועלו, חדשות לבקרים, בעיקר ברשתות החברתיות, אבל גם בפניות לעובדי המועצה. תוצאה ישירה של ציבור נוסעים מתוסכל הביא להקמתה של קבוצת פייסבוק בשם "רוצים תחבורה ציבורית בשוהם" ובעקבותיה גם קבוצת וואטסאפ שחבריה תיעדו חלק גדול מהליקויים שצצו בזמן אמת בשטח וניסו אף לפתור אותן, באמצעות פגישות עם חברת "קווים" ועם נציגי המועצה. פה ושם נראה היה כי דברים זזים, אבל לא נרשמו הישגים ראויים לציון.

במקביל, הטיל ראש המועצה על חבר המועצה מסיעתו "שהם שלנו", גיא שמע, ועל קרן סודרי פעילה מרשימת "יחד" של אשר פאהן, ומחזיקת תיק התחבורה הציבורית בשוהם, לטפל בכל הסוגיות הקשורות לנושא. יוזמה ברוכה בהחלט, אך  מכאן ועד לתוצאות בשטח – הדרך ארוכה. כמעט לא התקיים שיתוף פעולה בין הקהילה למחזיקי התיק, ונראה כי יחסיהם עם הפעילים  המובילים את המאבק ביישוב למען תחבורה ציבורית, עלו על שרטון .

חזון המועצה מתבסס על שיפור עתידי בכבישים ובמחלפים המקיפים את הישוב ועל החלפת חלק מהקווים לתל אביב בהסעות משוהם לחניון הנתיב המהיר, משם ניתן להמשיך לאזורים נבחרים בעיר תל אביב והוא מיועד לביצוע רק בעוד מספר שנים.

מסיבה לא ברורה "שכח" החזון לטפל במצב הקיים ובעצם לא נתן כל מענה עכשווי לבעיות שצפו במהלך התקופה ולמאות הנוסעים הסובלים באופן קבוע מאיחורים ואי הופעות של אוטובוסים.

התקווה כי בעקבות אותה פגישה יחול שינוי לטובה במצב התחבורה בישוב, התחלפה לייאוש כאשר לפני מספר ימים הודיעה חברת "קווים" על קיצוץ משמעותי של מאות קילומטרים בכמות הנסיעות של קווי הנסיעה משוהם ואליה ולפגיעה נוספת (הפעם מתוכננת) בשירות שניתן למשתמשי התחבורה הציבורית בישוב.

שני גורמים עיקריים הביאו את משרד התחבורה לאשר את השינויים שבוצעו בנסיעות של חברת "קווים" בישוב. הראשון - המחסור החמור בנהגים שאינו מאפשר ביצוע של כל הנסיעות המתוכננות בכל קו, והשני - נובע מכמות הנוסעים הנמוכה (5-10 נוסעים בממוצע לנסיעה ברוב הקווים). גורמים אלו הביאו לבחינה מחודשת של חלוקת המשאבים בין הישובים המקבלים שירות מחברת "קווים". כתוצאה מבחינה זו הוחלט להעביר חלק מהנסיעות לטובת קווים המשרתים את העיר לוד.

שלמה פיזיק, תושב שוהם

שלמה פיזיק, תושב שוהם, פעיל בולט ואקטיבי בתחום התחבורה ביישוב: "בחודש ספטמבר הבת שלי התחילה את לימודיה בתיכון בת"א, לאחר שבדקנו בקיץ את הלו"ז של הקווים לת"א 500 ו-506 והבנו שהיא תוכל להגיע בזמן ללימודים. כבר בימים הראשונים, הבנו, לתדהמתנו, כי קיים פער בין מה שפורסם לבין המצוי ולאחר שבתי איחרה תדירות לבית הספר, הבנתי שאני לא יכול לשבת בחיבוק ידיים ולחכות עד אשר תסולק מבית הספר. במקביל, נפתחה קבוצת פייסבוק של משתמשי התחבורה הציבורית ודרכה הבנתי שהבעיה מאוד רצינית ופוגעת מידי בוקר בעשרות תושבים בדרכם לצבא, לעבודה וללימודים. מכיוון שהמועצה לא נכנסה עדיין לתפקידה, החלטתי לתפוס יוזמה ולנסוע למשרדי חברת "קווים", עליתי למנכ"ל ושטחתי בפניו את טענותיי. כשהראיתי להם את מה שנכתב בקבוצת הפייסבוק, הם הבינו שיש בעיה רצינית ותיאמו פגישה עם מוטי ששון, מנהל אשכול שפלה של החברה ועם מנהלת תלונות הציבור. לפגישה הגעתי עם רביב בן אשר, מנהל הקבוצה.

מהפגישה יצאנו מעודדים, עם תחושה שיש שיתוף פעולה עם חברת "קווים" והתלונות אכן פחתו. בחודשיים האחרונים שוב מורגשת רגרסיה בהתנהלות החברה בתוך שוהם. אוטובוסים לא מגיעים, מאחרים ונהגים לא עוצרים בתחנות. לדוגמא, בתי החיילת המתינה בשעה 23:00 בתחנת האוטובוס ליד הקריה, האוטובוס לא הגיע והיא נאלצה לקחת מונית. כשפניתי למוטי ששון הוא טען שקיימת באוטובוס מערכת ג'י.פי.אס המראה בבירור שהאוטובוס עבר שם. לך תתווכח עם זה. גם כשבתי הקטנה עמדה בתחנת האוטובוס בתל  אביב  וקו 506 חלף על פניה כאילו שאינה קיימת,  טען מוטי שיש לו הוכחות שהאוטובוס עצר בתחנה. לאחרונה המועצה פרסמה פוסט מטעם חברת "קווים" בו נאמר שעקב חג הרמדאן ייתכנו שיבושים בזמני קווי האוטובוסים ובמקביל צומצמו קווים בגלל מחסור בנהגים. ואני שואל: מדוע תושבי שוהם אשמים שיש רמדאן או מחסור בנהגים? החברה חייבת לדאוג למחליפים ולעמוד בתנאי המכרז. אי עמידה בתנאי המכרז מעניקה למועצת שוהם חלון הזדמנויות נפלא לדרוש ממשרד התחבורה להחזיר לאלתר את מוניות השרות שהוצאו מהיישוב לפני מספר שנים בגלל תנאי המכרז. אנחנו שוקלים להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת "קווים" ומחכים שהמועצה תטפל בנושא ברצינות גדולה יותר. אני מאמין שאם המועצה תצרף לצוות הקיים גם אחראי תחבורה בהתנדבות מן היישוב, אפשר להפעיל לחץ על "קווים" ולשנות את פני התחבורה ביישוב, כפי שנעשה במודיעין".

רביב בן אשר, תושב שוהם ומנהל קבוצת הפייסבוק "רוצים תחבורה ציבורית בשוהם" מציג תמונת מצב מפוכחת: " מצד אחד, חשוב לזכור כי כמות הנוסעים בקרב תושבי הישוב היא נמוכה מאוד גם באופן יחסי וגם באופן מוחלט לעומת הישובים הקרובים לנו והנמצאים באותה קבוצה המקבלת שירות מחברת "קווים". בהתאם לכך, משרד התחבורה המממן חצי מעלות הנסיעה של כל נוסע הוא זה שצריך לקבל את ההחלטה לגבי הקצאת כמות הנסיעות והקווים באותו אזור לפי שיקולי כדאיות, יעילות וצורך ברמה הלאומית. התוצאה היא שכיום כמות הנסיעות ורמת השירות שאנו זוכים לה היא מהנמוכות ואנו נמצאים בירידה. מצד שני, הייתה לי תקווה שהמועצה המקומית תיקח אחריות על הנעשה ותנסה להשפיע על משרד התחבורה לבצע מספר שינויים בנסיעות ובתדירויות הנסיעה, שיכולים היו לדעתי לשפר את המצב בצורה מסוימת. לצערי, המועצה השתדלה עד עכשיו לא לבצע מהלכים ממשיים בנושא ולא לנסות להביא לשינויים מידיים. כמו כן, לא זכיתי, למרות ניסיונותיי להיפגש עם ראש המועצה ולהציג לו תכניות ורעיונות שיש בהם כדי להביא לדעתי לשיפור המצב הקיים גם בעתיד הקרוב וגם כחזון לעתיד רחוק יותר.

רביב בן אשר, מנהל קבוצת הפייסבוק "רוצים תחבורה ציבורית בשוהם"

בסך הכל, מצב התחבורה הציבורית בישוב רחוק מלהשביע רצון, אבל אנחנו לא יוצאי דופן מבחינה זו לעומת ישובים רבים אחרים. הבעיה היא בעיה לאומית, ועד שלא יוחלט להשקיע את מירב המשאבים והתקציבים בשיפור מצבה, לא נזכה לראות כאן תחבורה ציבורית שתהווה תחליף לשימוש ברכב פרטי ותפתור אולי את בעיית עומסי התנועה הכבדים והפקקים בכבישים בעתיד הנראה לעין".

למרות תמונת המצב הפסימית, מסתמנת נחמה פורתא: כמות הנהגים בחברת "קווים" צפויה לגדול בעתיד וחלק מהנסיעות יוחזרו. אבל הפעם, על פי הסכמה של משרד התחבורה וחברת "קווים", יועברו הנסיעות החדשות לקווים להם יש את עיקר הביקוש מצד הנוסעים בישוב (כמו ת"א) וזאת על חשבון נסיעות בקווים אליהם הביקוש נמוך. באופן זה ניתן יהיה ליצור בקווים המבוקשים רצף נסיעות בתדירויות גבוהות אשר יפחיתאת השפעת החיסורים והאיחורים של אוטובוסים ויאפשר בניית אמון הציבור באותם קווים. רק השבת האמון תאפשר הגדלת כמות הנוסעים באותם קווים ואולי גם השגת חלק מחזון המועצה בנושא.

נותר רק לקוות כי המועצה המקומית, שנראה כי היא מעדיפה לדחות את הטיפול בנושא התחבורה בישוב לפתחה של המועצה הבאה (שתיבחר בשנת 2024), תיתן את ידה לביצוע השינוי בנסיעות החדשות שיתווספו בעתיד ולא תפגע באפשרות להביא (אולי) לשיפור של המצב.

ממועצת שוהם נמסר בתגובה: "בשל מחסור ארצי חמור בנהגים, החליט משרד התחבורה לבצע שינויים בלוחות הזמנים של  הקווים המשרתים את נוסעי התחבורה הציבורית בשוהם ובאזור. השינוי משפיע על הקווים בכל אשכול חשמונאים של חברת קווים – מודיעין, רמלה, לוד, שוהם ויישובי הסביבה. אנו בודקים את המשמעויות של השינויים הללו, ופועלים מול משרד התחבורה על מנת להיטיב את המצב ככל הניתן, ולהתאים את לוחות הזמנים של קווי שוהם ללוח הזמנים של הרכבת".


סובלים מאיחורים ואי הופעות של קווים

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: