יום שני, 22 באוקטובר 2018, י"ג חשון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 050-5552559

חדשות בשוהם

חדשות שוהם חבל מודיעים ומודיעין

ראיון עם ראש המועצה גיל ליבנה

ראיון עם ראש המועצה גיל ליבנה - בעקבות פרסום תוצאות הזכאות לבגרות בארץ

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

נירה נחום

ראיון עם ראש המועצה גיל ליבנה

בעקבות פרסום תוצאות הזכאות לבגרות בארץ

כישוב שרגיל להיות בעשריה הפותחת, עם היוודע נתוני שיעור הזכאות לבגרות התברר כי יש ירידה בהשגי התלמידים בשוהם. מנגד תוצאות הישיבה ואולפנה שלהבת מלמדים על שיפור משמעות של תלמידי הישיבה והאולפנה.

על פי נתוני משרד החינוך, אחוז הזכאים לבגרות מבין תלמידי הישיבה והאולפנה עומד על שיעור של 93.8% מבין כלל תלמידי הישיבה והאולפנה. מדובר בעליה של אחוז הזכאים לבגרות מבין התלמידים, כאשר בשנה הקודמת (תשע”ו) אחוז הזכאים לבגרות היה 88.1% ובשנה שלפני כן (תשע”ה) היה 81%.

בנוסף, עולה מן הנתונים שפורסמו, כי 23.4% מהתלמידים, קיבלו תעודת בגרות מצטיינת תוצאות הזכאים לבגרות משפעים על הציבור יצאנו לפגישה עם ראש המועצה כדי להבין מה הסיבות ומה הפתרון.

************************************

בשנה החולפת תלמידי שוהם אינם בעשיריה הראשונה בזכאות לבגרות מה הסיבה ומה והפתרון?

קצת פרופורציות, למרות האכזבה המובנת מאליה – נתוני הזכאות לבגרות בשוהם הם לא פחות ממצוינים. שיעור הזכאים לבגרות מקרב התלמידים הלומדים בשוהם עמד בשנת תשע”ז על 90.9%, ירידה קלה של 0.3% לעומת נתוני תשע”ו. לאור הביקורת ברשתות החברתיות אני מרגיש כמו תלמיד שקיבל 90 במבחן ובא שמח וטוב לב הביתה, וכל מה שיש להוריו להגיד לו זה למה לא קיבלת 100.

מערכת החינוך בשוהם טיפסה בעשר השנים האחרונות מ-83% זכאות ל-92%. זהו הישג כביר. נכון שישנן רשויות ספורות שטיפסו גבוה מאיתנו, ולשם אנו שואפים ולשם גם נגיע.

ראוי לציין במיוחד את הזינוק המרשים של בוגרי שלהבת שעלו מ-88% זכאות אשתקד לכ- 94% זכאות השנה.         

אני רוצה לשים זרקור דווקא על תחום שלא רבים מדברים עליו – אחוז הנשירה. אחוז נשירה בשוהם של 0.4%. משמעות הנתון היא שמתוך 408 מסיימים בשלהבת ובתיכון, נשרו 2 תלמידים בלבד. אנחנו גאים מאוד בנתון הזה, אשר מצביע על מיפוי נכון, ועל תמיכה טובה בתלמידים לכל אורך הדרך.

כאשר בשנים האחרונות המועצה מתקצבת ממקורותיה את כתות המב”ר זה מתחבר עם היעד שלנו לתת מענה בתוך היישוב לכל התלמידים.

חשוב לזכור שבתי הספר בשוהם הם בתי ספר מקיפים הקולטים את כלל התלמידים ביישוב, גם כאלה עם     4 ו–ציונים שליליים. כל תלמיד שמראה רצון ללמידה מתקבל.

בכלל העלאת המוטיבציה להשקעה בתעודת בגרות משמעותית מהווה יעד מרכזי של החינוך העל יסודי בשוהם. 

בוגר מצטיין (ממוצע בגרות מעל 90 ) -ירידה בשוהם יחסית לשנת 2016 -מדוע, מה ניתן לעשות?

בגרות מצטיינת נקבעת בשקלול של מספר יחידות הלימוד בכלל, ממוצע הציונים ויחידות הלימוד במתמטיקה ואנגלית. מן התמונה החינוכית של משרד החינוך אנחנו רואים רק את התמונה הכללית. אגף החינוך ביחד עם סגלי החינוך של בתי הספר ינתחו את הנתונים של התלמידים עצמם כדי להבין על מה לשים את הדגש בשנה הבאה – האם שיפור ציונים או העלאת יחידות הלימוד של כלל התלמידים – מעבר של יותר תלמידים מ-3 יחידות ל-4 או 5 וכד’. בהתאם לממצאים נגבש תכנית עבודה מתאימה.

אבל אני רוצה לומר שלגבינו, כאן בשוהם, בוגר מצטיין הוא קודם בוגר ערכי. מן התמונה החינוכית עולים נתונים מעולים, ראויים להערכה וחשובים מאוד: שיעור המתגייסים מקרב בוגרי היישוב עומד על 98.2%, שיעור המתגייסות עומד על 97.2%, מבין השאר – 0.6% מהבוגרים מתנדבים לשירות לאומי, אזרחי או צבאי, ומבין הבנות 1.6% מתנדבות. אלה נתונים מצויינים, שמעידים על הערכיות של הצעירים שלנו בשוהם.

 

זכאות בגרות 5 יחידות -יש עליה  השנה יחסית לשנת 2016, האם יש השקעה גדולה יותר במצטיינים לעומת התלמידים החלשים?

אנחנו שמחים וגאים בעלייה המרשימה בשיעור הזכאים לבגרות 5 יחידות מתמטיקה מ-25% ל-29.2% בתשע”ז, ועל העלייה בשיעור הזכאים לבגרות באנגלית 5 יחידות מ-69.5% בתשע”ו ל-73.3% בתשע”ז. זו תוצאה של מימוש מדיניות משרד החינוך, לצד ההבנה של הסגלים החינוכיים שתלמיד בוגר לקראת המאה ה-21 נזקק ליכולות גבוהות בתחומי המדע, הטכנולוגיה והאנגלית. התוצאות הללו מעידות דווקא על הגברת המוטיבציה אצל תלמידים לנסות ולהתמודד עם קושי גדול יותר במקצועות הלימוד הללו.

בתמונה החינוכית נמדדים רק מצויינות במתמטיקה ואנגלית, אצלנו היעד היישובי הוא הרחבת מספר התלמידות והתלמידים הבוחרים ללמוד לימודים מוגברים בתחומי המדע והטכנולוגיה השונים. רק השבוע קיבלנו מכתב הערכה ממשרד החינוך על מספר הלומדים כימיה 5 יחידות שעמד על 55%, ועל השיפור המרשים בהישגיהם. מכתבי הערכה מעין אלה מגיעים אלינו לא מעט ואנו מברכים על כך.

אין משמעות הדבר שאנחנו מתמקדים רק בתלמידי המדעים בבתי הספר. אנחנו רוצים לסייע לתלמידים לזהות את החוזקות שלהם, לתת להם מוטיבציה להתמודד עם אתגרים, ולסייע להם להפיק את המירב מהיכולות שלהם – בין אם בתחומי הטכנולוגיה והמדעים, ובין אם בתחומי האמנויות, בתחומים ההומאניים ועוד.

 

אקלים בית ספרי - אנו עדים כי בדוחות של משרד החינוך קיימת ירידה משמעותית באקלים בית ספרי  בכל בתי הספר בשוהם - מה הסיבות ומה הפתרון?

שוב אני רוצה להתחיל מהחזרה לפרופורציות. בתי הספר שלנו ממוצבים במקום טוב שאינו קרוב לקו האדום – לא מבחינת ההישגים הלימודיים ולא מבחינת האקלים. אנחנו, כמובן, תמיד שואפים למצויין. המיצב האחרון שהתקיים בשוהם היה בשנת תשע”ו. ביצענו ניתוח מעמיק של נתוני המיצב, הן ברמת ההישגים הלימודיים, והן בנושא האקלים. הנתונים מצביעים על כך שישנם פרמטרים בהם יש שיפור לעומת מיצב תשע”ד, וישנם תחומים בהם אכן נרשמה ירידה כלשהי. צוות אגף החינוך נפגש עם מנהלי בתי הספר והפיקוח כדי ללמוד את הנתונים ולגבש תכניות התערבות לכל הדרוש שיפור.

יש כאן השקעה, תהליכים ארוכים, מיקוד ושימת דגש ושיח עם התלמידים – כל אלה דברים שבתי הספר מבצעים ושמים דגש עליהם. בשנת תשע”ט יתקיים מיצב נוסף בבתי הספר בשוהם ואנו תקווה שכל התהליכים יישאו תוצאות.

אין ספק שגם כאן, בתחום מבחני המיצב, אנחנו צריכים להגביר את המוטיבציה ללמידה, להעלות את הביטחון ותחושת המסוגלות של התלמידים ולעודד אותם.

 

מעבר תלמידים לבתי ספר אחרים (לוד מדעים ) קיימת התנגדות של אגף החינוך בשוהם למעבר של התלמידים, נראה על פניו כי מועצת שוהם מונעת מתלמידים ללמוד במקומות בהם התלמידים יוכלו למצות את עצמם, מה המדיניות של המועצה? מדוע המועצה מתנגדת?

במערכת ציבורית גדולה ומורכבת תמיד יהיה ניגוד בין טובת הפרט לטובת הכלל. אנחנו כמערכת ציבורית מחויבים לשמור על טובת הכלל. אם אנחנו רואים שטובת הכלל אינה נפגעת אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו, ועל סמך זה מתקבלות החלטות. בכל שנה יש לנו דוגמאות לתלמידים שקיבלו אישורים ללמוד מחוץ לשוהם – וכך גם השנה. על בסיס עקרון זה אושרה השנה יציאתם של תלמידים למסגרות ייחודיות דוגמת בית ספר לאמנויות, עתיד מדעים, מסלול מחוננים בכפר הירוק וכד’. כל מקרה לגופו, תוך ראיית טובת כלל המערכת.

בנוגע לבקשות המעבר השנה לעתיד מדעים לוד, משרד החינוך הבהיר למועצה שמשמעות מתן האישור הוא הפסד תקן כיתה בשכבת ט’, כך שניאלץ לסגור כיתה ולארגן מחדש את כלל ילדי השכבה – 357 במספר. לא סביר ולא נכון. לכן אמרנו להורים ולעתיד מדעים שאישורי העברה יינתנו בתום חטיבת הביניים באופן שלא פוגע בכלל ילדי השכבה.  

בשוהם נבנתה, בהשקעה רבה לאורך שנים, מערכת חינוך עצמאית ומגוונת, הנותנת מענה לכלל תלמידי היישוב, מכיתה א’ ועד כיתה י”ב,  לרבות מגמות מדעיות וטכנולוגיות מצויינות, ותכניות מנהיגות המקדמות תרומה לקהילה.

 

יהלום - במהלך שנה הבאה יהיו רק 8 כיתות של 40 תלמידים בשכבה ז', מה מתכוונת המועצה לפעלות כדי להקטין את כמות התלמידים בכיתה.

המידע שבידייך אינו מעודכן. הודות למאמצי אגף החינוך בשיתוף הפיקוח במשרד החינוך והנהלת בית הספר, נבנתה תכנית פדגוגית-ארגונית, שתאפשר לתלמידי השכבה ללמוד ב-9 קבוצות, כך שמספר התלמידים הממוצע בקבוצה יעמוד על 35 תלמידים. נציגות הנהגת ההורים של יהלום, שהתלוותה למפגש של אגף החינוך עם פיקוח משרד החינוך הייתה שותפה בתהליך לכל אורך הדרך והביעה תמיכה בפתרון זה.

יהלום - הנהלת בית ספר הולכת לכיוון מצוינות, קיימות השגות ותלונות של הורים כי בית הספר מעודד את המצוינות על חשבון  “התלמיד במרכזהאם מדיניות זאת תואמת את התפיסה של ראש המועצה?

אני חולק על האמירה. ההיפך הוא הנכון. במהלך שנת הלימודים תשע”ח התקיימו בבית הספר מספר תכניות שיתרחבו בשנה הבאה, בהן הושם דגש על הידוק הקשר בין תלמיד למורה, בצורה שתואמת לגמרי את מדיניות המועצה. במסגרת זו התקיימו מעגלי שיח של מורים עם תלמידים כדי ללמוד על התחושות והצרכים של התלמידים, דבר שהביא לשינוי אופיין של אסיפות ההורים. בנוסף הוצמד לכל כיתה, לצד מחנך, גם מורה מלווה שתפקידו להוות כתובת נוספת לתלמידי הכיתה. התבצעו שינויים במרחב הפיזי של בית הספר– בכיתות, במבואות ובחצרות, חל שינוי והודגשו ערכים שבהם בחרה כל כיתה להתמקד, גם בתחום הוויזואלי וגם בתחום הערכי והחברתי בתוך הכיתה.

כל מעבר, על אחת כמה וכמה המעבר מבית ספר יסודי קטן לחטיבה גדולה אינו  פשוט – לתלמידים וגם להורים. אנו עושים הכל כדי לתמוך בתלמידים ולסייע להם. בית ספר יהלום הוא בית ספר בשינוי ובהתפתחות, לאחר שנים שבהן נמתחה עליו ביקורת לא פשוטה, מבוצעים בו תהליכים עמוקים ומשמעותיים, הן בקרב המורים, והן בתוך הקהילה החינוכית של בית הספר, כאשר המטרה של כולנו היא הצלחת התלמידים. לצד כל אלה אנו תומכים ומעודדים את בית הספר לפיתוח ההישגים הלימודיים והמצויינות.

קיטון בכמות כיתות בבתי הספר היסודיים - אנו עדים לקיטון בכמות תלמידים בבתי הספר היסודיים וכן בקיטון כמות הכיתות מ-3 ל-2 בשכבה, משמעות הדבר -פחות משאבים לבתי הספר, מה מדיניות המועצה בנושא? בעבר נשקלה האפשרות למעבר לשיטת 8 שנתי (במקום 6 שנתי) - האם אופציה זו עדיין קיימת?

האופציה של מעבר למבנה חינוכי של 8 שנים ביסודי ו-4 שנים בעל יסודי אינה קיימת כיוון שמשרד החינוך אינו מאשר אותה. הדמוגרפיה של שוהם מאוד ברורה לצערנו, ובאופן הדרגתי שכבות הגיל קטנות מאוד. אנחנו מנסים בעזרת מיפוי לאזן ולווסת בין שכבות הגיל בבתי הספר השונים, כדי לשמור על האינטימיות של בתי הספר היסודיים שלנו, ועל כיתות קטנות. אנו רואים בכך חשיבות לאווירה הקהילתית והמשפחתית בבתי הספר.

זו דוגמה נוספת למה שדיברתי עליו קודם, על הקונפליקט בין הפרט למערכת. לפעמים תושבים מתעקשים על בית ספר כזה או אחר, בעיקר בשל קרבה גאוגרפית. אילו היינו מאשרים את כל הבקשות הללו, אותו תלמיד היה לומד בסופו של דבר בכיתות עמוסות יותר, ובבית ספר שיש לו חצר עמוסה וריבוי תלמידים. זה בדיוק התפקיד של אגף החינוך כגורם מווסת ומאזן.

מעבר לצמצום הארצי בסל השעות שחווים כל מוסדות החינוך, כאשר מוסד קטן במספר התלמידים, יש צמצום נוסף בסל השעות. אגף החינוך עושה את כל המאמצים מול משרד החינוך כדי לקבל שעות ולאפשר למידה מיטבית. גם מועצת שוהם כמובן, מתקצבת שעות, על פי צורך, בכל בתי הספר.

 

התקציב המושקע פר תלמיד ירד, מדוע

ההיפך הוא הנכון. תקציב המועצה גדל, בעוד מספר התלמידים קטן. כדאי אולי להתחיל מהנתון המדהים ש-47.9% מסך תקציבה השוטף של המועצה המקומית שוהם מוקדש לחינוך. השנה מדובר על קרוב ל-71 מיליון ₪. כאשר מנתחים את תקציב המועצה ביחס למספר התלמידים, ניתן לראות שבשנת 2016 ההוצאה בתקציב פר תלמיד היתה בממוצע 10,841 ₪, בשנת 2017 ההוצאה טיפסה ל-11,761 ₪, והשנה, בשנת 2018 אנחנו עומדים על 12,489 ₪.

נושא החינוך נמצא גבוה בסדר העדיפויות של המועצה, והדבר בא לידי ביטוי חד משמעית, שנה אחרי שנה, גם בספר התקציב שלנו. חינוך הוא תהליך, לא קסם. זו עבודה קשה של התלמיד והצוות החינוכי. תפקידנו במועצה לתת את הכלים המיטביים, התמיכה המירבית ולאפשר לתהליך הזה להתפתח ולהתקדם.

 

אנחנו בעיצומו של החופש הגדול, לקראת שנת הלימודים החדשה. יש לך משהו לחדש לנו?

אגף החינוך נערך לפתיחת שנת הלימודים, עם שיפוצי קיץ בהיקף של קרוב ל-3 מיליון ₪, ועם תכניות פדגוגיות חדשות ורב-שנתיות. שוהם נחשבת למובילה בארץ בתחומי הפדגוגיה החדשנית, ואנחנו משקיעים למעלה מעשור בנושא של מיחשוב ותקשוב כחלק אינטגרלי של תהליכי הוראה – למידה והכנת הבוגרים שלנו להשתלבות והובלה בחברה של המאה 21.

התכניות החדשות בתחום הזה כוללות חלופות בהערכה בסביבה דיגיטלית, בגרויות מתוקשבות, אתר אינטנרט מלווה במגוון מקצועות, שיעורים פרטיים מרחוק ואקדמיה ברשת. אנחנו משדרגים את רשת המחשבים לתלמידים ולמורים, וכל תלמידי היישוב יצטרפו השנה לתכנית הארצית “אופיס 365” של משרד החינוך וחברת מיקרוסופט, שבמסגרתה יקבל כל תלמיד את ערכת Office 365, להתקנה בבית. הערכה כוללת יישומי אופיס מלאים כונן בענן לאחסון מידע ואפשרות להתקין את הערכה על 5 מכשירים  בכל בית.

עד ששנת הלימודים תתחיל, אני מקווה שתלמידי שוהם ינוחו, יהנו בחופש וישמרו על עצמם.

**********************************

תודה לראש המועצה גיל ליבנה, לסיכום אנחנו מבינים כי אין ספק שרמת החינוך בשוהם הינה גבוהה, עם זאת קיימת נסיגה ברמת החינוך בשוהם ביחס לשנים הקודמות, עם זאת יש לשים לב לתפיסה שבית ספר נמדד רק על מצוינות ולטפח את התמקדות לפיה  "התלמיד הינו במרכז".

לראש המועצה הבא יהיו אתגרים רבים בחינוך הכוללים שיפור האקלים הבית ספרי בנוסף לחתירה למצוינות.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: