יום שני, 20 באוגוסט 2018, ט' אלול ה' תשע"ח
לפרסום חייגו: 050-5552559

קבלה, דת ופרשת השבוע בשוהם

קבלה בשוהם,הרב לייטמן,הרב סתיו,דבר תורה,פרשת שבוע

מחדל הפרטיות של מארק צוקרברג

"מר צוקרברג", חקר הסנטור דיק דרבין את מנכ"ל פייסבוק בנוגע לתפיסת הפרטיות שלו, "האם היית חולק איתנו את שם המלון שבו שהית אתמול בלילה?, האם שלחת הודעת טקסט למישהו בשבוע שעבר?", "האם תואיל לחלוק אותה עימנו עכשיו?". "לא", השיב צוקרברג באופן נחרץ. אך הסנטור דרבין, כמו רבים מעמיתיו, לא נראו משוכנעים; גם לא כשפניו התינוקיים של צוקרברג הביטו בהם במבט מושפל.

פורסם בתאריך:


 

 

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

במשך יותר משש שעות העיד מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בפני הסנאט בוושינגטון. צוקרברג נאלץ לתת דין וחשבון ולהסביר כיצד הגיעו ללא רשות פרטיהם האישיים של 87 מיליון משתמשים – ביניהם 47 אלף ישראלים – לידי חברת איסוף המידע קיימברידג' אנליטיקה, שעבדה למען טראמפ.

למעשה, מי שעמד על דוכן הנאשמים אינו נער הזהב של עמק הסיליקון, ולא חברת פייסבוק, אלא הזכות לפרטיות. בעולם הטכנולוגי המתקדם, שבו המרחב הווירטואלי פתוח ומקושר מאי-פעם, האם יש עוד מקום לפרטיות בחיינו? התשובה היא כמעט ולא. אומנם ציבור הגולשים מנסה להיאבק עליה, אך המגמה לעתיד מראה שאין באמת מה להסתיר.

 

העולם השקוף

אין ספק שיש לחוקק חוקים ולהתקין תקנות להגבלת שליטתם המוגזמת של המונופולים, שמתפתחים בקצב מפלצתי, סוחרים במידע שלנו ורומסים את זכויות הפרט. אבל אין זה העיקר. החברה האנושית צועדת לעידן חדש שבו כולם יודעים הכול על כולם – מהמידע הבסיסי שניתן בקלות לאתר אודותינו באמצעות המחשב, ועד למעשים השפלים והבזויים, לכאורה, שאנו משתדלים להסתיר מעיני השכנים והקולגות. כשהכול יהיה גלוי, ויתבהר שכולנו קורצנו מאותו החומר, הבושה תקבל פנים חדשות.

אנשי הציבור והממשל הם כאחד האדם. גם להם יצרים ודחפים הטבועים בכל אחד מאיתנו. כל אדם מונע מהרצונות לקבל הנאה מאוכל, ממין ומסביבה משפחתית. ברצונות האלו איננו שונים מאף יצור חי. לכן, אין כל חדש במידע הנחשף אודותינו ברשתות החברתיות, הוא אינו מגלה דבר חדש על טבענו האמיתי.

ואם מישהו יוצא כנגד הטבע שלנו, ההעדפות והנטיות שלנו, התאוות וההתנהגויות שלנו, האופי והמחשבות שלנו – יפים לו דברי חז"ל: "לך ואמור לאומן שעשאני: כמה מכוער כלי זה שעשית!".

 

החיים שמתחת לקליפה

כשנכיר בכך שכולנו קורצנו מאותו החומר, כל אחד עם גוון רצון אחר, תיעלם הפרטיות וכל מה שייוותר מאיתנו לא יהיה אלא ה"אדם" הפנימי שבנו.

שהרי, האדם בשר ודם בנוי משתי רמות קיום:

רמה פיזית-גופנית, בה כל אדם רשאי לממש את רצונותיו הגשמיים שמתעוררים בו כאוות נפשו, ובתנאי שלא יזיק לזולת.

הרמה השנייה הנסתרת, אנושית-רוחנית. זו השכבה העמוקה של היחסים בין בני האדם, שאינה מורגשת כאותן התקשרויות גשמיות שנמצאות ברמה הראשונה. היא נקראת ה"אדם" הפנימי שבנו, כפי שמכנים אותה המקובלים, וכדי לאחוז בה יותר ויותר, נדרש לפתח את המודעות. 

אנו טועים ומשייכים את ה"אדם" הפנימי שבנו לגוף הגשמי שלנו. כך החברה יוצרת נורמות וסולם ערכים מוסרי שמגבילים את מימוש הרצונות שברמה הראשונה. וכלי התקשורת מעצימים התנהגויות ומעשים שנובעים מהיצרים האינסטינקטיביים שיש לכולנו – במקום לראות בהם את הטבע האמיתי שלנו, ושלהם. באופן זה הם גורמים לנו להיאחז בסולם ערכים מלאכותי, לגנות או לשבח את הזולת בהתאם לדחפים שאיתם נולד.

 

הכח שקושר בינינו

תפקידם הראוי של כלי התקשורת, הוא ליצור תקשורת נכונה בין בני האדם. לסייע לנו לעלות לרמה הקיום השנייה שנסתרת מאיתנו; לטפח סולם ערכים חדש שאינו מבוסס על הגוף ועל יצריו הטבעיים שמתעוררים בו ללא הרף, אלא מוכוון להשגת מהות האדם, לחיזוק תרומתו לחברה ולעידוד קשר ידידותי בין אדם לאדם.

הניצחון של הציבור במאבק על הפרטיות יהיה רק כאשר נתחיל לפתח את ה"אדם" הפנימי שבנו ונתקשר בחיוב לזולת בקשר רוחני. מתוך היחס ההדדי בינינו נכיר את הכוח הנסתר שבטבע – הכוח שקושר בינינו בכל הרמות, הכוח שמנהל את הרשת האנושית כולה, הכוח שמצעיד את האנושות בהדרגה להתמזגות. הרגשה משותפת של הכוח העליון תפוגג את מסך הערפל על הפרטיות שהתביישנו בה עד כה, ובתוך כך ייעלם המסתורין שאופף את העולם הווירטואלי.

לכלי התקשורת, ופייסבוק בראשם, יש את היכולת ליצור את הווקטור החיובי שיסחוף אחריו את כל האנושות. בכך לאפשר לכל גולש ראייה חדשה בנוגע ליצריו, הגשמיים והרוחניים כאחד.

כשהרשתות החברתיות יזרימו תוכן משמעותי – איש לא יתבייש עוד. ככל שנזדהה עם הרמה הרוחנית שבנו, אז נדע לתת את המקום הראוי לגוף שלנו, הן הגשמי והן הרוחני. הבושה היחידה שתציף את האדם תהיה: האם השקעתי די בבניית מערכות יחסים חיוביות? האם תרמתי לקשר הדדי בין בני אדם? האם פעלתי להתחשבות בזולת, כפי שצריך לנהוג "אדם"?

 

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, מעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 96 ב-HOT ובאתר האינטרנט. לפרטים חייגו: 1-700-509-209 צרו קשר במייל info@kab.co.il.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: